عبدالحمید و بهائیت

فرقه پژوهی

عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه مسجد مکّی زاهدان در خطبه‌های ۲۶ خرداد 1392 نماز جمعه، با تکرار اظهارات مغرضانه و ضد دینی در حمایت از تشکیلات فرقه ضاله بهائیت، سبب خشنودی دشمنان نظام شد.

هم چنین وی در خطبه های نماز جمعه 9 دی ماه 1401 شمسی سخن از حقوق بهائی ها زده و از آنها دفاع می کند و بر تساوی حقوق انها با مسلمانان تاکید می کند. در حالی که این حرف های وی برخلاف فتاوای اهل سنت و نیز فتاوای علمای دیوبند می باشد در حالی که عبدالحمید نیز خود را عالم دیوبندی های ایران می داند.

مولانا محمد عمر ملازهی مشهور به مولانا «محمد عمر سربازی»(1) از مشاهیر علمای دیوبند و بنیان گذار مدرسه «منبع العلوم کوه ون»، در کتاب فقهی معروف” فتاوای منبع العلوم کوه‌ون” درباره کافر بودن بهائیت شیعه و سنی را همصدا دانسته و از تحریم اقتصادی آنها دفاع و حمایت کرده است. مولانا محمد عمر سربازی در جلد 8 فتاوای منبع العلوم کوه‌ون در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا جلوی فرقه بهائی را نمی گیرید و چرا علما مردم را آگاه نمی کنند؟؟ می نویسد:

«بر فتوای کفر بهائی و کمونیست ما همه اهل تسنن و تشیع موافق و همصدا هستیم همانگونه که در تحریم اقتصادی با آنها هم نوا هستیم»(2)

وی با تصریح به این که رژیم طاغوت از بهائی ها پشتیبانی و حمایت می کرد، نظام جمهوری اسلامی را تشویق به سرکوب این فرقه گمراه کرده و از آن حمایت می کند .

«مسلم است که قبل از رژیم جمهوری اسلامی، در رژیم طاغوتی، بهائی ها در بروز و ترقی بودند و فشارشان به اکثر شهرستانهای سیستان و بلوچستان رسیده بود. در مخالفت علیه آنها علماء و عوام اهل سنت و تشیع قیام کردند و حتی با آنها درگیری می شد( ممکن است حادثه درگیری با بهائی در ایرانشهر و دکتر مجد پور در سرباز به گوش شما رسیده است)، اما چون رژیم طاغوتی حامی آن ها بود و آنها را سرکوب نمی کرد و پشتیبان آنها بود، مردم کامیاب نشدند….

الان که الحمدلله نظام جمهوری اسلامی پیاده شده و قدرت کلی در دست علمای اهل تشیع و من وجه به اهل تسنن هم افتاد، دیدیم که بهائیت، کمونیست، دموکراسیت و تَقویّت یکپارچه بی اثر و گمنام شدند ما اهل سنت هم آن را غنیمت دانسته، از دیگر سر و صدا خاموش شدیم و عقیده ما تا حال همین هست که خداوند کریم جمهوری اسلامی را به این امور خیر عطا فرماید….»(3)

محمد عمر سربازی همچنین بر حمایت اهل سنت از حیث مذهب و سیاست از نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحریم و فشار اقتصادی بهائیت تاکید می کند و می نویسد:

«البته سلب موارد اقتصادی آن ها از قدرت ما بیرونست. آری اگر این امر از ناحیه جمهوری اسلامی باشد، جلوگیری آن ها خیلی سهل و آسان و ما اهل سنت هم با مسئولین و مامورین جمهوری اسلامی، در این مورد همکاری و مساعدت خود را دریغ نخواهیم داشت. برای اقدام به این امور، مذهباً و سیاستاً اهل سنت تنها قادر نیستند تا پشتیبانی از دولت جمهوری اسلامی نباشد»(4)

مولانا سربازی درباره دیه بهائی ها، آنها را به سه دسته تقسیم می کند و دو قسم از آنها را مرتد و فاقد دیه دانسته و دیه قسم سوم را هم مثل دیه زندیق و مجوس می داند. ایشان در پاسخ به استفتائی درباره دیه فرقه بهائی و مقدار آن می نویسد:

«بهائی های ضاله به دو قسم اند:

1- آنان که اولا مسلمان بوده و بعداً به این فرقه ضاله ملحق شده اند. اگر یکی از این گروه قبل از توبه و رجوع الی الاسلام کشته شود، دیه ندارد؛ چرا که مرتد شده است و خون مرتد به اتفاق ائمه قبل از رجوع، هدر است.

2- اگر از روز اول در خانه بهایی متولد شده و بر همان مذهب بار آمده است از دو حال خارج نیست: الف: از امام المسلمین امانی در دست دارد یا مستأمن و ذمی شده است.

ب: از این ها نیست.

اگر مامون یا مستأمن یا ذمی شده است، دیه او مثل دیه زندیق و مجوسی است و دیه اینان نزد ائمه ثلاثه(5) هشتصد درهم و نزد ابوحنیفه مثل دیه مسلمان است و اگر از این امور هیچ چیزی ندارد(6) خونش هدر است و دیه ندارد؛ زیرا منکر ختم نبوت، کافر و واجب القتل است و اتفاقاً خونش هدر است.»(7) وی در ادامه ادله مقدار دیه ذمی را بیان می کند.

  • . http://taefamirnsknde.blogfa.com/post/9
  • سربازی، محمد عمر، فتاوای منبع العلوم کوه‌ون، ج8 ، ص150، کتاب الجهاد، باب ما یتعلق بالسیاسیات
  • سربازی، محمد عمر، فتاوای منبع العلوم کوه ون، ج8، ص150، کتاب الجهاد، باب ما یتعلق بالسیاسیات
  • سربازی، محمد عمر، فتاوای منبع العلوم کوه ون، ج8، ص151، کتاب الجهاد، باب ما یتعلق بالسیاسیات
  •  شافعی، مالک، احمد بن حنبل.
  • یعنی ذمی نیست و امانی از حاکم اسلامی دریافت نکرده باشد
  • سربازی، محمد عمر، فتاوی منبع العلوم  کوه ون، ج9، ص195 کتاب الدیات

منبع

سربازی، محمد عمر، فتاوی منبع العلوم کوه ون، مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون، چاپ اول 1385