فرقه تصوف

فرقه پژوهی

جهان اسلام دستخوش یکپارچه نا امنی و نا آرامی و آتش فتنه و اختلاف میان گروه ها و طوایف مختلف فکری و عقیدتی شده و بدتر آنکه این خشونت ها به صورت چارچوبمند در قالب یک منظومه فکری و اعتقادی به دنیا عرضه شده است. مروری بر عملکرد گروهک های تروریستی و فرقه های معاند تفکرات اسلامی در مناطق تحت فعالیت و نفوذشان روشن می کند که همه انها از یک ساختار واحد فرقه ای تبعیت می کنند و تنها با تکیه بر عنوان اسلام، اقدامات تروریستی و خشونت ها و قساوت های عجیب و غریب خود را توجیه نموده اند.

-یکی از این فرقه ها تصوف می باشد.تصوف نوعی ایدئولوژی است که از نظر تا عمل و از بینش تا کنش را در برمی‌گیرد ریشه‌های تصوف از قرن دوم هجری شروع به رشد کرد و در میان مسلمین رایج شد. تحقیر دنیا، فرار از نعمات و تمام شئون مربوط به زندگی مادی و دنیوی و ریاضت کشی از نکات بارز این دوره است. ایستادگی تصوف در برابر ائمه اطهارعلیهم السلام مخالفت با سیره و روش آنها نشانه اوج تضاد با تفکرات اسلامی در دوران آغازین رشد این جریان بوده است. تصوف بدعتی بود که از بین اهل سنت آغاز شد و کم‌کم به شیعه هم راه یافت.

-صوفیان  که خود را شیعه و حامی دین اسلام معرفی می کنند در نگاهی به تفکرات و اعمال این فرقه بوی بدعت و اشوب و مقابله و تضاد با اسلام و ولایت و ائمه اطهار را می توان مشاهده کنیم .در ادامه خلاصه ای از این اعمال رقت انگیز انان در ضربه به مبانی دینی اسلام را بیان می کنیم.

  1. سماع: سماع در لغت به معنای شنیدن و وجد و سرور و پای‌کوبی صوفیه است، نوعی رقص و چرخش بدن همراه باحالت خلسه برای اهداف معنوی است. در حالی که کاملا مشخص است در کجای اسلام این راه برای رسیدن به اهداف دینی باید رقص و پای کوبی کرد .
  2. چله نشینی: واژه چله گرفته‌شده از عدد چهل است که به معنای چهل روزی است که دراویش به عبادت و ریاضت می‌پردازند. این‌کار باهدف تزکیه نفس انجام می‌گردد،فردی‌ که چله‌نشینی می‌کند،در این مدت به‌اصطلاح ترک حیوانی یعنی ترک فرآورده‌های حیوانی می‌کند باز هم با بررسی اموزه های اسلامی می بینیم که اسلام با چله نشینی با اعمال صحیح اسلامی موافق بوده و باعنوان غذاهای طیب و پاک هیچ وقت مخالفت ننموده و همواره مدافع تغذیه با غذاهای پاکیزه و حلال برای مسلمان بوده و اینکه صوفیه طبق چه مستندی خوردن گوشت را در این مدت حرام می دانند بدون هیچگونه دلیل علمی و قرانی و روایی است .
  3. سردم: عبدالله انصاری، در کتاب مناجات نامه ص 269 اورده که محلی بود که برای جمع کردن فقرا آراسته می‌کردند و به وصله‌های فقر یعنی کشکول، تبرزین، اره نهنگ، نفیر و مطلق که چوب چهل‌گره جنگلی باشد و سنگ قناعت، سنگ تسلیمی، تسبیح هزار دانه و غیره آراسته می‌کردند. یک نفر مرشد خاکسار را به آن محل دعوت می‌کردند. بالای سردم پوست‌تخت مرغزار اعلا می‌افراشتند، درویش می‌نشست و در حضور او سخنوری می‌کردند. تاج، کشکول و وصله‌های دیگریکه او داشت و به پیکر خود حمایل کرده بود، از او می‌گرفت و به این نحو خلق جمع می‌شدند و از همین طریق فقرا،خلق را بنام علی و اولاد او آشنا می‌کردند
  4. غسل اسلام: مراد از اسلام در این مورد، تسلیم امر الهی شدن است «که چون شخص تصمیم و عزم دارد خود را نسبت به شریعت مقدس تسلیم و مطیع محض کند به این نیت غسلی انجام می‌دهد و اشکالی ندارد اما اگر معنی این غسل این باشد که بقیه تسلیم امر خدا نشده‌اند و حالا باید با این غسل مسلمان شوند. تازه در کجای آیات و روایات چنین حکمی آمده است؟! این از غسل با این نیت اخیر انجام شود؛ بدعت است و برگرفته از غسل تعمید مسیحیت است و ربطی به اسلام و تشیع ندارد.
  5. استعمال مواد مخدر: استعمال مواد مخدر در بین صوفیان سابقه بسی طولانی دارد. حشیش و تریاک از عناصر جدانشدنی برنامه‌های خانقاه‌ها بوده است. در بسیاری از شاخه‌های نعمت‌اللهی به‌ویژه صفی علی شاهی و مونس علی شاهی و هم‌چنین فرقه‌هایی مانند، خاکساریه استعمال مواد مخدر سابقه طولانی دارد.

برای نمونه حیرت علی شاه جانشین صفی در نامه‌ای به یکی از صوفیان از ارسال حشیش تشکر می‌کند. صفا علی شاه ظهیرالدوله استاد استعمال بنگ و چرس بود و دخترش ولیه، حتی در اشعارش از عشق به دودودم، دم می‌زند. غلام علی شاه خاکسار در بسیاری از مجالس بساط تریاکش به پا بود و عکس‌های او بر سر منقل موجود است. در وقف نامه چندین خانقاه استعمال تریاک و حشیش جزو شرایط وقف است. به‌هرحال برای رسیدن به خلسه و درک مقام صحو نیاز به ابزارهایی بوده که برخی از آنان همین موارد است.در کجای اسلام ازاستعمال مواد مخدر برای رسیدن به مقامات عرفانی و…نام برده

  1. امام خمینی، در کتاب صحیفه سجادیه ج17، ص 422 آورده؛ شبهه افکنی دراویش در مورد موضوع‌های سیاسی و حکومتی: از قوی‌ترین و اثرگذارترین راه برای فریب و جذب افراد به درویشی، شبهه افکنی است. شبهه افکنی برای افراد ناآگاه یا کم‌اطلاع نسبت به موضوع‌های سیاسی و حکومتی است. شبهه افکنی هایی که الان از طریق حمایت های دولت های غربی از تندروهای این فرقه همچون ازمایش و امثالهم برای برهم زدن امنیت جامعه ما انجام می دهند.
  2. شکستن حریم احکام دین: بر هیچ فرد آگاهی پوشیده نیست که اذکار دارای اثرات مادی و معنوی است. مداومت یا ختم ذکری خود دارای اثرهایی است. حال روی سخن با دراویش و مشایخ است که در برخی از موارد به افراد ذکر یا ختم خاصی می‌دهند و مریدان و فقرا به آن اذکار مداومت می‌کنند .در حالی که این اذکار گاهی من دراوردی ذهن انها بوده و اثری مدارد و یا گاها فقط لقلقه زبان بوده .و گاهی هم اگر اثری از اذکار دیده می شود از بخاطر خود ذکر بوده ن طریقت و روش ومنش اینان

-بانوامین، در کتاب سیر و سلوک ص 387 در این باره می فرماید:یا همین‌طور در باب ریاضت‌ها فرد با تحمل ریاضت‌هایی به قدرت و توانایی می‌رسد و این توانایی به‌دلیل قدرت پیدا کردن روح انسانی است؛ مانند مرتاضان هندی که با تحمل ریاضت‌ها به قدرت‌های می‌رسند قدرت‌هایی که از افراد معمولی خارج است، حتی در مواردی قادر هستند که برخی از بیماری‌ها را مداوا کنند. حال ما بگوییم او چون توانست بیماری را شفا بدهد پس او حق است. هر کار شگرف که از قدرت بشر برنمی‌آید؛ بگوییم نشانه حق بودن است. داستان‌هایی که در قرآن بیان‌شده هرکدام دارای حکمت است و پیامی برای تمامی انسان‌ها در تمام طول تاریخ می‌دهد که مراقب باشید که به دامان سامری‌های زمان گرفتار نشوید

  1. با مطالعه در کتاب سیرو سلوک بانو امین، ص 418؛ سحر، جادو و تسخیر جن را از دیگر عوامل فریب و جذب افراد به‌سوی درویش‌گری می داند. بسیاری از افرادی که جذب فرقه‌های درویشی می‌شوند به علت علاقه به موضوع‌های غیبی و علوم غریبه وارد سلسله‌ها و فرقه‌های درویشی می‌شوند؛ زیرا از گذشته چنین مرسوم بوده که دراویش بر علوم غریبه (کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا، ریمیا) و جفر و رمل و … مسلط بوده‌اند؛ و این علوم را می‌توان در میان آنان پیدا کرد. بدیهی است که غالب افراد به علوم متافیزیک و غیبی علاقه و انگیزه دارند و طالب هستند در مورد این امور اطلاعات کسب کنند. بسیاری افرادی که درویش شده‌اند از روی همین علاقه بوده است. حال فرد جوانی انگیزه کسب علوم غریبه را دارد کجا باید بیابد؟ آیا راهی جز خانقاه و یا کتب خطی پیش روی او است. علاقه به تسخیر جن و تسخیر روح، بخت‌گشایی، گشایش حاجات، هفتادودو دیو و … همگی در فکر جوان مشتاق به این‌گونه موضوع‌ها وجود دارد

  1. محمد بید ابادی در کتاب سیرو سلوک ص365  انجام کارهای عجیب‌وغریب توسط برخی از گروه‌های صوفی دراویش چون خوردن شیشه و … محصول پرورش توانایی‌ها و مهارت‌هایی در خودشان می داند و یکی از راه های جذب افراد . آنها با تمرین و انجام برخی از ریاضت‌ها به چنین مهارت‌هایی دست می‌یابند و هیچ ارتباط خاصی با گفتن ذکر کلمه هو ندارد و با اموری چون کرامات اولیای خدا و معجزه امامان و پیامبران تفاوت ماهوی دارد. شاهد بر این مطلب این است که بسیاری از دیگر فرقه‌های صوفیه هستند که این اذکار را مرتب بر زبان تکرار می‌کنند، اما فاقد چنین مهارت‌ها و توانایی‌هایی هستند. در ضمن بسیاری از این‌کارها برخلاف عقل، شریعت و دین و خداوند از انجام آنها نهی فرموده است چراکه مسیر زندگی را به‌جای حرکت به‌سوی تعالی در جهت انحطاط سوق می‌دهد و به‌نوعی سرگرمی باطلی گرفتار می‌کند
  2. محمد بید ابادی در کتاب سیرو سلوک ص326 اورده  دراویش شرب خمر: که از حرام‌های متقن الهی به نص قرآن و تواتر روایات و سنت مسلمین است برای کسی که به مقام وصول رسیده جایز می‌دانند. نهایت اینکه این عقاید خرافی منافات با اصول، عقاید و آموزه‌های اسلامی دارند که قوانین زندگی بشری را برای سعادت دنیا و آخرت انسان بیان کرده‌اند

ادامه دارد

با تشکر از گرد آورنده مطلب سرکار خانم ”   م . ا “