وهابيت

فرقه پژوهی برداشت از ادیان نت

یکی از راهبردهای اصلی وهابیت در مواجهه با مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) و نظام اسلامی برخاسته از آن، تأسیس شبکه‌های ماهواره‌­ای، با اهداف کلی مواجهه مستقیم با مبانی ناب شیعی، بی‌­اعتبارکردن مذهب تشیع، تثبیت تفکر وهابیت در جهان اسلام، تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی، مصادره و جذب اهل­ سنت و … است.

از بین مذاهب اسلامی، گروهی که بیشترین تقابل را با مذهب تشیّع داشته و امکانات و سرمایه برای پشتیبانی مالی شبکه‌‏های ماهواره‌ای در اختیار دارد، وهابیت است. در همین راستا در سال‌های اخیر با پدیده ایجاد و گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای وهابی فارسی زبان روبه‌رو هستیم.

در حال حاضر، چهار شبکه «نور»، «کلمه»، «وصال حق» و «توحید» در این زمینه فعالیت دارند که گاهی هم به دلایلی از جمله مسائل مالی، مدّتی تعطیل می‌شوند؛ ولی بار دیگر با حمایت‌های سرویس‌های بیگانه از جمله دلارهای نفتی عربستان سعودی، جان تازه گرفته، فعّالیت خود را از سر می‌گیرند.

لازم است یادآوری کنیم شبکه نور در سال 1387 و دیگر شبکه‌ها که در حقیقت منشعب از شبکه نور هستند در سال‌های بعد تأسیس شده و فعالیت می‌کنند. مسئولان این شبکه‌ها، با استفاده از مضامین موهن شیعی که گروه‌های افراطی و تفریطی منتسب به تشیّع در اختیار آنها قرار می‌دهد، در سطح جهانی برنامه می‌سازند.(1)

محورهای اساسی مورد تهاجم در رسانه‌های وهابی غربگرا:

اتّهام نژادپرستی به تشیّع و نظام جمهوری اسلامی ایران

از جمله اتّهام‏اتی که در این رسانه‌ها به صورت تند و زننده مطرح می‌شود، نژادپرست بودن تشیّع و نظام حاکم در کشور است که موجب ظلم و ستم نسبت به اقلّیت‌ها، شده است.

چندین اصل در این رسانه‌ها وجود دارد که همه کسانی که در نظام جمهوری اسلامی، دشمن کشور و مذهب تلقّی می‌شوند، انسان‌های خوبی بوده و باید از آنها به نیکی یاد کرد. به‌عنوان نمونه، حتی در این شبکه از افرادی مانند صدّام، بنی‌صدر و عبدالمالک ریگی و … گاهی با واژه شهید یاد می‌شود.

از جمله محورهای تهاجمی این رسانه‌ها، روحانیت شیعی است. شبکه وصال همچون دیگر شبکه‌‏های وهّابی، مخاطب خود را عوام فارسی ‏زبان تعریف کرده است و با ارسال پیام‏‌هایی، مدام این موضوع را القاء می‌کند که به شما ایرانی‌ها، آخوندهایتان ظلم و ستم کرده‌اند و هرچه زودتر باید خود را نجات دهید.

به‌عنوان نمونه در این شبکه گفته می‌شود:

ریشه‌های همه این بدبختی‌های ایرانیان، به فرهنگ آخوندیسم و تشیّع برمی‌گردد و شیعه‌گری، مذهبی است مثل دیگر مذاهب و می‌توانست سالم بماند و مردم به آنها احترام گذاشته و خود شیعیان هم از داشتن این مذهب، افتخار کنند، به‌شرط اینکه این مذهب، مورد تصرّف آخوندها قرار نمی‌گرفت؛ امّا تشیّع امروز، چنان دربند آخوندها قرار گرفته که همه می‌خواهند از آن فرار کنند.

شیعه‌هراسی، کفّه دیگر ترازوی شبکه‏‌های وهّابی است که شبکه‌هایی مانند کلمه و وصال نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در حقیقت، هر روز این شبکه‌ها به تمامی افکار و عقایدی که مختصّ مذهب تشیّع است، هجوم می‌برند و مذهب تشیع را بدعت و کفر و شرک، القاء می‌کنند.(2)

پی‌نوشت:

1- کتاب بیراهه، معرفی شبکه‌‌های ماهواره‌ای وهابی فارسی زبان، سایت مرکز پژوهش های صدا وسیما، بخش مقدمه.

2- کتاب بیراهه، معرفی شبکه‌‌های ماهواره‌ای وهابی فارسی زبان، سایت مرکز پیوهش های صدا و سیما، محورهای اساسی مورد تهاجم در شبکه توحید.