deception

فرقه پژوهی

فرقه ها و شبه معنویت های انحرافی با بزرگ نمائی و تکنیک هائی افراد را به فرقه جذب می کنند. مثلاً با ارائه آمار بالای پیروان، به پیروان اندک قوت قلب می دهند که در مدت کوتاهی به این تعداد زیاد رسیدند و این آمار بالا از داشتن هم فکر، نشان از حقانیت فرقه است.

 فرقه های انحرافی چون حقانیتی ندارند لذا آموزه های آنان اگر به صورت صریح و بدون پرده پوشی در معرض عموم قرار گیرد مورد اقبال قرار نمی گیرد. لذا فرقه های انحرافی برای اینکه بتوانند افراد بیشتری جذب کنند دست به تکنیک هائی می زنند تا بتوانند افراد را فریب دهند و به مقصود خود برسند.

تکنیک های فریب

چند نمونه از این تکنیک های فریب را ذکر می کنیم:

1- اولین نمونه از این تکنیک ها بزرگ نمائی است. فرقه ها و شبه معنویت های انحرافی در آمار طرفدارانشان مبالغه می کنند، مثلا اگر پیروانشان بیست هزار نفر است در بیانیه ها و جلسات شان  پیروان خود را سیصد هزار نفر معرفی می کنند تا به پیروان اندک خود قوت قلب دهند که در مدت کوتاهی به این تعداد زیاد رسیدند و این آمار بالا از همفکر نشان از حقانیت فرقه است و افراد را ترغیب می کنند که به این جمع بزرگ بپیوندند.

2- سعی می کنند خود را با سابقه تاریخی نشان دهند. از علایم و نمادهای کهن استفاده می کنند، مثلاً آنتوان لاوی در عصر حاضر، فرقه شیطان پرستی معاصر را ایجاد کرد ولی با استفاده از علائم کهن شیطان مانند نماد شیطان(بز بافومت) آئین خود را دارای سابقه تاریخی هزاران ساله معرفی کرد.

3- خود را بروز و علمی نشان می دهند. از کلمات و اصطلاحات علمی استفاده می کنند. مثلاً محمد علی طاهری در عرفان حلقه از اصطلاحات «سایمنتولوژی، تشعشع دفاعی» استفاده می کند و به کیهان شناسی و فیزیک کوانتوم می پردازد تا وجهه علمی از خود نشان دهد در حالی که در حقیقت، مبانی علمی صحیحی ندارد.

4-خود را با فرهنگ و دین محیط تطابق می دهند. شبه معنویت تفکر نوین و بحث قانون جذب، یک معنویت الحادی و بدون شریعت است اما مروّجان این مکتب، مانند آقای «آزمندیان» خداشناسی و دین را با آموزه های آن مخلوط و سازگاری ظاهری ایجاد می کنند.

5- با جوّ جامعه آموزه های خود را تغییر می دهند تا هواداران در فرقه باقی بمانند و عضو جدید جذب کنند. محمد علی طاهری در جلسات عرفان حلقه در ایران، تصریح می کند که با امور سیاسی کاری ندارد و فعالیتش در حیطه علم و آگاهی و معرفت شناسی است. اما بعد از خروج از ایران وارد امور سیاسی شده و اعتراضات خیابانی خشونت آمیز در ایران را تأیید و مردم را تشویق به اغتشاش می کند.

6-استفاده از الفاظ و کلمات عجیب و غریب تا خود را پیچیده و خاص نشان دهند. «کالبد ذهنی، فاز منفی و مثبت، شبکه شعور کیهانی،» از اصطلاحات به کار رفته در فرقه عرفان حلقه می باشد.

7- مباحث علمی، فرهنگی یا ابداعات خاصی را بدون ذکر مُبدع یا نظریه پرداز ذکر می کنند تا مخاطب را به این گمان بندازد که مُبدع این نظریه خود این فرقه است. گاهی فرضیه و نظرات دیگران را به صورت صریح، به اسم خود معرفی می کنند و اگر کسی هم اشکال کند پاسخگو نیستند یا جواب های بی ربط می دهند، مثلاً می گویند ما خود به این نظریه رسیدیم و شخص دیگری هم ممکن است در مکان و زمان دیگری به این مطلب رسیده باشد. در حالی که شواهد و قرائن  و ادله نشان از سرقت علمی است.

8- بی بند و باری و عدم التزام به آموزه های ادیان را سرلوحه قرار می دهند.

مثلا اوشو ارتباط آزاد جنسی را همراه مراقبه ترویج می کند. تعداد زیادی از افرادی که وارد مکتب اوشو می شوند دنبال ارتباط های آزاد جنسی هستند و اصلاً با آموزه ها و مکتب او کاری ندارند. اما نکته مهم این است که همین افراد با حضور در این اجتماع و ارتباط با اعضای دیگر، کم کم تحت تاثیر قرار می گیرند و در نهایت باورهای آنان را قبول می کنند و ناخواسته به یکی از اعضا تبدیل می شوند.