جنبش های تبشیری فعال در آسیا

در ادامه و به منظور آشنایی هر چه بهتر با فرایند پیاده سازی راهبرد های تبشیری برخی از محوری ترین جنبش های تبشیری فعال در آسیا مورد اشاره قرار می گیرد.

جنبش  AD2000 & Beyond

بر اساس گزارش های تحقیقاتی بیش از ۲۰۰۰ طرح بشارتی مختلف از سوی سازمان ها و فرقه های مسیحی بر سال ۲۰۰۰ متمرکز شدند. جنبش  AD2000 & Beyond» »برای نخستین بار در «کنفرانس بین المللی مأموریت های لوزان II »در «مانیل» (۱۹۸۹) مورد توجه قرار گرفت. این جنبش سپس به سرعت برای کمک به تسریع طرح های بشارتی متمرکز بر سال ۲۰۰۰ در سراسر جهان گسترش یافت.

هدف جنبش AD2000 & Beyond کاشت کلیسا در میان گروه های مردمی بکر و در دسترس قرار دادن انجیل برای همه افراد تا سال ۲۰۰۰ بود. به گفته «رالف وینتر» بنیانگذار مرکز ایالات متحده برای مأموریت جهانی، جنبش AD2000& Beyond، چشم انداز دستیابی به پنجره ۴۰/۱۰ را گسترش داده است.

چهار تن از رهبران کلیدی جنبش AD2000 عبارتند از: «لوئیس بوش» (مدیر بین المللی) از آرژانتین، «توماس وانگ» رئیس جنبش از چین، «جان ریچارد» معاون مدیر بین المللی پروژه های ویژه از هند و «جونگون کیم» رئیس کمیته آماده سازی.

چینش رهبران جنبش بر اساس ملیت های خاص حکایت از رویکرد جدید تبشیری دارد. این آژانس تبشیری همان طور که از ابتدا بنا داشت در ابتدای سال ۲۰۰۱ به کار خود پایان داد اما پروژه های ادامه داری چون جاشوا پراجکت را از خود به جا گذاشت و در واقع در قالب پروژه های جدید به حیات خود ادامه می دهد.

جاشوا پراجکت

جاشوا پراجکت یکی از برنامه های AD2000 & Beyond در راستای استراتژی همکاری جهانی کلیسایی تلقی می شود. این پروژه تبشیری یک تیم تحلیلی بر اساس نژاد است که علاوه بر آنالیز دقیق و جزء به جزء نژادها و خرده فرهنگ های مناطق مختلف فرصت های تبشیری را نیز تعیین کرده و مقدمات فرایند کاشت کلیسا را مهیا می سازد.

بر اساس گزارش مرکز مطالعه مسیحیت جهانی، سهم ایالات متحده در اعزام مبشرین برون مرزی در سال ۲۰۱۰- ۱۲۷۰۰۰ نفر از ۴۰۰۰۰۰ مبلغ تخمین زده شده در کل جهان بود. با این حال استراتژیست ها معتقدند ممکن است مبلغان اعزامی از ایالات متحده پاسخ درستی به سیاست ورود و نفوذ به پنجره ۴۰/۱۰ نباشند؛ چراکه در محیط ژئوپلیتیک کنونی اکثر دولت ها در کشورهای پنجره ۴۰/۱۰ نگاه مثبتی به ایالات متحده و شهروندانش ندارند. هفت کشور از ۱۰ کشور جهان که دریافت ویزای آنها برای شهروندان آمریکایی با درجه سخت ترین طبقه بندی شده در منطقه قرار دارند. در بسیاری از پنجره های ۴۰/۱۰ ویزای تبلیغی به سادگی به خارجی ها اعطا نمی شود. از این رو سیاستگذاران تبشیری توجه خود را به مناطق دیگری از جهان معطوف کرده و سعی دارند قطب های تبشیری را در میان غیر غربی ها ایجاد کنند. بر همین اساس است که در دهه های اخیر شاهد فوران کلیساهای انجیلی در آمریکای لاتین و جنوب آفریقا بوده ایم. همزمان با این توسعه سازمان های تبشیری غربی با یک تغییر رویکرد به جای حضور مستقیم در منطقه در قالب سازمان های پشتیبان در تهیه منابع آموزشی آموزش کتاب مقدس، تجهیز نوکیشان و تربیت رهبران کلیسایی فعال هستند به همین دلیل است که شاهد پروژه های متعدد شاگردسازی و تعلیم رهبران کلیسایی بومی در این مناطق هستیم. مبلغان بومی می توانند در پنجره ۴۰/۱۰ دسترسی آسان تری به کشورها داشته باشند به عنوان مثال افراد با گذرنامه کشور آمریکای لاتین قادرند به کشورهایی دسترسی پیدا کنند که پاسپورت های ایالات متحده و اروپای غربی این امکان را ندارند.

«جود پراجکت[1]»

از سازمانهای تبشیری متمرکز بر پنجره 1۰/4۰ است که در زمینه ترجمه کتاب مقدس و کتب الاهیاتی مسیحی فعالیت می کند. هدف پروژه ایجاد  کتابخانه دیجیتال و فیزیکی متشکل از پنج زبان منطقه آسیای غربی از جمله فارسی است. این کتابخانه مشتمل بر متون الاهیاتی کتاب مقدسی و الهیات کاربردی می باشد. عنوان پروژه نیز برگرفته از نام یکی از حواریون مسیح، «یهودا» یا «تادئوس» است که برای تبلیغ مسیحیت به سمت ایران آمد اما به دست حکومت وقت ارمنستان کشته و در «قره کلیسا» مدفون شد.

فعالیت جود پراجکت در سه سطح تعریف شده است.

۱- ترجمه: ترجمه متون ضروری که با همکاری مترجمان بومی صورت می گیرد. برای دستیابی به اهداف ترجمه شبکه ای از زبان شناسان واجد شرایط که آموزش الهیات لازم را برای ترجمه چنین آثار پیچیده ای دارند ایجاد شده است.

۲- توزیع: ترجمه ها به صورت رایگان در دو قالب دیجیتال و نسخه چاپی با همکاری سازمانها و مؤسسات تبشیری توزیع

می شوند.

3- تعلیم: ترجمه منابع به مترجمانی نیاز دارد که هم زبان شناسی ماهر و هم الهیدان آموزش دیده باشند. به همین دلیل است که برای آموزش و توسعه مترجمان دوره های آموزشی برگزار می گردد. جود پراجکت متعهد شده یک کتابخانه دیجیتالی مسیحی برای رفع نواقص منابع الهیاتی که از آن با عنوان «قحطی الاهیانی» یاد می کنند، در غرب آسیا راه اندازی کند. چندین آژانس و مؤسسه تبشیری برای ترجمه و توزیع کتابخانه با این پروژه همکاری می نمایند. به عنوان نمونه از طریق همکاری با   New Growth Press  ناشر برتر مسیحی داستانهای کتاب مقدس را به زبان فارسی ترجمه کرده و از رونمایی اولین فرهنگ لغت انجیلی به زبان فارسی در فوریه ۲۰۲۲ نیز خبر داده اند. نکته قابل توجه در این پروژه آن است که هم در تیم و هم برنامه ها زبان فارسی و ایران از اولویت برخوردارند. پروژه در دست اجرای این سازمان ترجمه کتاب «مبادی دین مسیحیت» نوشته «جان کالون» است.

سازمان ، خدمات مسیحی هزاره سوم

رسالت این ارگان مسیحی ارائه دروس الهیاتی برای تربیت خدمتگزاران مسیحی کشورهای همکاری و مشارکت مطرح ترین اندیشمندان مسیحی تهیه و تدوین شده است. این سازمان مسیحی در سال ۱۹۹۷ با همکاری دکتر «ریچارد پرت» و خانم «جنی پیلو» پایه گذاری شد. یک سال بعد، وبسایت هزاره سوم آغاز به کار کرد و اولین مجموعه دروس ویدویی پیامبران عهد عتیق آماده و تدوین شد. سال ۲۰۰۰ شروعی بود برای ترجمه دروس به زبان روسی و یک سال بعد از آن به ترتیب دروس به زبانهای چینی و اسپانیایی و بالآخره به زبان عربی ترجمه شدند. سال ۲۰۰۵ نقطه اوج محبوبیت این وبسایت مسیحی با حدود ۶ میلیون مراجعه کننده بود. در سال ۲۰۰۸، ۵۰ درصد دروس یک سال اول دوره الهیات مسیحی، تدوین و به مرحله اجرای تصویری درآمد. در سال ۲۰۰۹ تعداد مراجعه کنندگان به ۲۴ میلیون رسید و در سال ۲۰۱۰ دروس هزاره سوم در بیش از ۱۰۰ کشور جهان مورد استفاده قرار گرفت.

مختلف است. این سلسله مباحث thirdmill در قالب درسهایی تصویری با

اینترکوپ اینترنشنال ، intercp

 

اینترکوپ، یک سازمان بنیادگرای صهیونیستی است که بر تبشیر بر پنجره 10/4۰ تمرکز دارد. اغلب گردهمایی ها و کنفرانس ها با مشارکت این سازمان در منطقه صورت می گیرد. کنفرانس «اتحاد جهانی مسیحیان» از جمله رویدادهایی است که با حمایت این سازمان برگزار شد. اینترکوپ عضو شورای مسیحیان و انجمن خیمه سازان کره است. ۲۰۰ میسیونر در ۲۰ گروه مردمی در پنجره 1۰/4۰ زیر نظر سازمان مذکور فعالیت می کنند. آسیای صغیر، قفقاز، آسیای مرکزی، ایران، شمال هند و مناطق عربی، سیبری – مغولستان مرزهای چین ولگا- اورال آسه آن و مغرب اهداف تبشیری این سازمان هستند. حوزه فعالیت میسیونرهای اینترکوپ آموزش خدمات پزشکی، توسعه منطقه خدمت رسانی داوطلبانه و تحقیق است. اینترکوپ در قالب فعالیت های تبلیغی دانشجویی، توسعه اجتماعی، آموزش و دیگر انواع ان جی اوها به شاگردسازی، خیمه سازی و کاشت کلیسای ارگانیک مبادرت می ورزد.

اینترکوپ با سازمانهای تبشیری بین المللی در راستای تحقق مأموریت بزرگ در امر تبشیر برون مرزی در قالب مأموریت های تبشیری بلند مدت و کوتاه مدت همکاری می کند. سازمان مذکور در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه فعال است و راهپیمایی صلح مسیح در اورشلیم را با شرکت ۲۵۰۰ مبشر کره ای با شعار «صلح فلسطین و اسرائیل» در سال ۲۰۰۴ برگزار کرد. سازمان اینترکوپ همچنین راهپیمایی صلح افغانستان را در سال ۲۰۰۶ برنامه ریزی کرده بود که با هشدار دولت های کره و افغانستان برنامه مزبور یک روز قبل از برگزاری لغو شد.

از ویژگی های اینترکوپ تعلیم و سازماندهی مبلغان تبشیری دررده های سنی مختلف و اعزام آنان به مناطق تبشیری است. دوره ها و کمپ های تعلیمی اینترکوپ عمدتاً در آمریکا و کره برگزار می گردد. آموزش دیدگان اینترکوپ به صورت فعال در منطقه 1۰/4۰ و ایران حضور دارند. به نظر می رسد علاوه بر شرکت برخی از ایرانیان در کنفرانس ها و کمپهای اینترکوپ، مبشرانی از ملیت های آسیایی نیز تحت پوشش خدمات اجتماعی مشاغل و حرفه ها و … مقصد تبشیری خود را ایران انتخاب می کنند.

 

 

[1] – THE JUDE PROJECT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.