فرقه پژوهی

انبیاء الهی همواره تلاش کرده اند تا تصویری درست از خالق جهان ارائه دهند و اجازه ندهند خرافه گرایان با پندارهای موهوم، اذهان خداجویان را مشوش کنند. مسیر انبیاء الهی و منکران دعوت آن ها امروزه نیز ادامه دارد، چنانچه جریان هایی چون مسیحیت صهیونیستی، بهائیت و عارف نمایان جملگی امتداد طریق اهل تشویش و الحاد هستند.

 تصویری که این جریان های مخرب از خداوند ارائه می دهند با آنچه که در بشارت اصیل انبیا آمده از اساس متفاوت و حتی متضاد است. برای مثال، در قرائت مسیحیت صهیونیستی، تصویری از خداوند ارائه می شود که در آن، خالق بشر از مخلوق خویش شکست می خورد و توسط آن کشته می شود!!!

 این درحالی است که قرآن کریم در خصوص خداوند می فرماید: هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ  سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ، اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی بخش، چیره و مسلط، شکست ناپذیر، جبران کننده، شایسته بزرگی و عظمت است. خدا از آنچه شریک او قرار می دهند، منزّه است.(سوره حشر، آیه 23)

 در قرآن کریم، خداوند با وصف العزیز معرفی شده که مفسرین آن را به معنای شکست ناپذیر دانسته اند. واژه عزیز مشتق از «عزّه» قوه ای در انسان است که مانع شکست او می‌شود. طبق رای راغب اصفهانی، به زمین سخت و گرفته شده نیز عزیز گویند که بر این مبنا، عزیز کسی است که در اثر نیرومندی امرش غالب و جاری است و مقهور نمی‌شود.

 این تصویری که قرآن کریم از خالق جهان ارائه می دهد با عقل و فطرت انسان کاملا هماهنگ است درحالی که خیال بافی های مبلغان مسیحیت صهیونیستی با هیچ عقل سالم و قلب خداجویی قابل پذیرش نیست.

در حقیقت کسانی که تصویری جعلی و غیر واقعی از خداوند متعال ارائه می دهند موجب می شوند که پیروان شان دچار اقسام انحرافات و بی اخلاقی ها شوند، چراکه تصور هر قوم و گروهی از خداوند در رفتار آن ها اثر می گذارد. کسی که خدای شکست ناپذیر(العزیز) را پذیرفته و به او اعتماد(توکل) می کند با کسی که خدای مصلوب و شکست خورده را پذیرفته در میدان عمل یکسان نیستند.

در واقع پرسش اصلی اینجاست چگونه می توان بر خدایی که مصلوب می شود و مقهور خشم بندگان قرار می گیرد، اعتماد کرد؟

منبع
رهپویان هدایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.