فرقه پژوهی

نقش دولت انگلیس و غرب، در راه انداختن جریانات تکفیری و تندرو در میان اهل سنت بر کسی پوشیده نیست و از طرفی در جریان تشیع انگلیسی نیز این دولت و عوامل آن‌ها نقش مستقیم دارند و حتی بر فرض، اگر این افراد خود اطلاع از حرکت در نقشه دشمن نداشته باشند و یا منکر ارتباط خود با غرب شوند، منشأ و محرک اقدامات افراطی و تفرقه افکنانه این جریان، دستگاه‌های جاسوسی انگلیس است؛ زیرا آن‌ها از یک سو تجربه بسیار زیادی در ایجاد اختلاف دارند و از سوی دیگر شبکه گسترده‌ای از مزدوران دارند که متأسفانه از نفوذ زیادی هم برخوردار هستند، اصلا سوال اینجاست چرا مقر جریان افراطی شیعی در لندن است و دارای امکانات و رسانه و ….. در سطح گسترده ای هستند در صورتیکه در اقلیتند؟

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی می‌گوید: «گزارش‌هایی موجود است که جریان تشیع انگلیسی از طرف بیگانگان حمایت کامل و گسترده تبلیغاتی، رسانه‌ای و مالی می‌شود…

ایشان افزود: من نسبت به آنچه که می‌گویم مدرک دارم؛ این مدارک را حتی دستگاه‌های اطلاعاتی ما ضبط کرده‌اند و هر وقت صلاح بدانند افشا می‌کنند. آن‌چه من عرض می‌کنم تنها از روی حدس و تخمین نیست، اگرچه تحلیل ما هم همین است و قبل از این‌که مدارک عینی پیدا شود نیز همین بود؛ اما مدارک عینی پیدا شد و تحلیل ما را تأیید کرد. ایشان در بخشی دیگر چنین گفت: ما اطلاعات دقیق و مدارک مستند داریم که حتی عربستان سعودی که در زمره تسنن افراطی است و در صورتی که طبیعتاً باید با جریان تشیع افراطی دشمن باشد، اما با واسطه و روش‌های خاص خودش، از این جریان حمایت مالی می‌کند.»(1)

انگلیسی‌ها بعد از افشا شدن بخشی از کمک‌هایشان به جریان افراطی تشیع لندنی، در کانال چهار انگلیس مستندی را پخش کردند تا اثبات کنند ما به این جریان پول ندادیم، بلکه تجار شیعه و سنی از آنها حمایت می‌کنند؛ اما سؤال این است چرا باید دولت انگلیسی به دنبال شفاف نشان دادن بودجه‌های مالی و پشتوانه‌های اقتصادی تشیع افراطی لندنی باشد؟ و چه انگیزه‌ای برای این کار وجود دارد؟ و چرا از این جریان تبلیغ می‌کنند؟ غیر از این است که می‌خواهند آنها را به‌عنوان شیعیان واقعی به جهان معرفی کنند و با روان‌سازی، ارتباطات خود با جریان‌های افراطی، دشمن اصلی شیعه را اهل سنت و دشمن اصلی اهل سنت را شیعیان معرفی کنند(2)

در نتیجه باید گفت حمایت عملی و علنی انگلیس از این جریان انحرافی، عمق و گستره بسیار وسیعی دارد و اگر این حمایت نبود، این جریان قدرت پیدا نمی‌‌کرد؛ به‌همین خاطر، مقام معظم رهبری (مدظله) این جریان را «شیعه انگلیسی» نام نهاده و فرمودند: «ما تشیعی را که مرکز و پایگاه تبلیغاتش لندن است، قبول نداریم. تشیعی که بر پایه ایجاد اختلاف و صاف کردن جاده برای حضور دشمنان اسلام است، تشیع نیست، بلکه انحراف است.»(3)

در یک کلام هدف از ایجاد و هدایت این جریانها چیست؟ مقام معظم رهبری چه رسا و شفاف فرمودند که هدف آنها ایجاد اختلاف بین مسلمانان اعم از اختلاف بین شیعی و بین سنی و در کل بین شیعه وسنی است که بسترهای لازم برای نفوذ و تسلط آنها بر کشورهای اسلامی در راستای منافع آنها فراهم گردد.

پی‌نوشت:

1- خبر گزاری مهر، «مستندات حمایت لندن و ریاض از فرقه شیرازی/ پنج شاخص تشیع انگلیسی»، ۹ شهریور ۱۳۹۴.

2- افضلی، محمد علی و مومنی ها، محمد علی، غلو و افراط در جریان شیعه انگلیسی، ص112.

3- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، 26 مرداد 1394.

 

منبع:  ادیان نت