فرقه پژوهی

تحقق انقلاب اسلامی با برچیدن نظام سلطنتی پهلوی تلاشی برای تعالی و کرامت انسان و ایرانی و تحقق دستورات دینی در جامعه بود و با مقایسه این دو مقطع و با توجه شاخصه‌های دینی قطعا انقلاب تلاش بسیاری در این عرصه از خویش نشان داده است.

در کلیپی مهندس جذبی قطب دراویش گنابادی با بیان داستانی از یک مادر و دختر بد حجاب، به نظام اسلامی تعریض زده است  و در مقایسه انقلاب با دوره پهلوی این مطلب را القا می نماید که دوران پهلوی از حیث تربیتی بهتر بوده است و پدران و مادران مذهبی  امروز ما محصول کارهای فرهنگی محمد رضا پهلوی است و بی حجابی امروز محصول انقلاب اسلامی است.

مهندس جذبی با بیان این داستان باطن مریض و منحرف خویش را که ضدیت با نظام اسلامی و دلبستگیش با دوران پهلوی را آشکار نموده است، البته جای تعجب نیست، چون در دروان پهلوی برای خود پادشاهی می‌کردند و هر کاری می‌خواستند انجام می‌دادنند و از مفاسد اقتصادی دراویش داستان‌ها نقل می‌کنند. در کتاب “در خانقاه بیدخت چه می‌گذرد” مقداری از عملکرد سیاسی، اقتصادی دراویش گنابادی ذکر شده است.

برای این که  روشن شود مطلب سید علیرضا جذبی  چقدر بی اساس است  و او با تمسک به مغالطه، در حال القای این نکته است که دوران حکومت پهلوی از نظر تربیت دینی بهتر از دوران تشکیل حکومت اسلامی بوده است. باید در مورد نحوه عملکرد فرهنگی دوران پهلوی  در مورد پوشش و حجاب به مستندات تاریخی که بیان کننده جهت گیری فرهنگی رژیم پهلوی در مورد این واجب الهی خواهد بود و این بررسی مشخص کننده این نکته است که، تدین افراد مذهبی در آن زمان  نتیجه فعالیت دستگاههای دولت پهلوی است یا تلاش مستمر کانونهای فرهنگی  که توسط حوزه علمیه و وابستگان این نهاد مقدس  اداره می شده، می باشد.

عملکرد نظام  پهلوی در زمینه پوشش و حجاب محمد‌رضا پهلوی

بعد از سقوط رضاشاه، محمدرضا پهلوی که از بازخورد عملکرد پدرش در سطح جامعه متدینین آگاه شده بود و همچنین به دلیل اشغال کشور توسط بیگانگان و ضعف قدرت دولت مرکزی در ایران، برای جلب نظر و قلوب روحانیون و مردم، دستور الغای حکم کشف حجاب را صادر کرد. اما سیاست کشف حجاب به صورت نرم و از راه‌های دیگر همچون گسترش سینماها و استقبال مردم از آنها و نمایش فیلم‌هایی که در آنان زنان بدون داشتن حجاب به شکل عریان ظاهر می‌شدند، به امر ترویج بی‌حجابی در بین مردم مبادرت می‌کرد و درواقع سینما و فیلم به عنوان ابزاری تبلیغی در دستان متولیان فرهنگی رژیم عمل می‌کرد تا سبک پوشش غربی و بی‌حجابی را در جامعه ایران نهادینه نمایند.

همچنین پس از تأسیس سازمان زنان، یکی از وظایف اصلی آن سازمان، آگاه‌ سازی زنان جامعه از مضرات حجاب و تشویق آنها به کشف حجاب بود. در مدارس دولتی نیز به بهانه پوشیدن یونیفورم هماهنگ برای دانش آموزان، دختران از داشتن حجاب منع می‌شدند. زنانی که در ادارات و وزارتخانه‌ها و دیگر اماکن مانند بیمارستان‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و… مشغول به کار بودند نیز از داشتن حجاب محروم بودند؛ اما اجرای این سیاست‌ها در این دوره، به صورت نرم و به دور از هرگونه خشونتی انجام می‌شد.

مهندس جذبی قطب دراویش گنابادی گویی به سیاست‌های فرهنگی دوران پهلوی جهل دارد و به قول معروف خود را به ندانستن زده و مهم تر آنکه مغرضانه اظهار نظر نموده است. پس آقای قطب این همه فیلم‌های مبتذل و کاباره‌های در رژیم پهلوی را چگونه توجیه می‌نمایید؟

آقای جذبی آیا واقعا نمی‌دانید این افراد که تربیت دینی داشتند که شهدای هشت سال دفاع مقدس، تربیت شده مجالس علما هستند نه تربیت شده خانقاه ها، سینماها و کاباره های حکومت پهلوی؟؟

در تاریخ ثبت است که  قطب سلسله نعمت‌اللهی گنابادی، سلطان حسین تابنده معروف به رضا علیشاه که در دوران حکومت پهلوی روابط خوبی با دربار داشت و هر ساله در مزار سلطانی مراسم نیایش برای شاه و خانواده‌اش برگزار می‌کرد و این خوش خدمتی سبب تسهیل دست‌اندازی سران این فرقه به اموال عمومی و املاک موقوفه می‌گردید.

 آیا شما نیز همچون سلف خویش حامی حکومت طاغوت هستید؟ قرآن کریم دستور می دهد که از طاغوت دوری کنید و از عاقبت آنها عبرت بگیرید « وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَهُ ۚ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُکَذِّبِینَ»(نحل/36) و همانا در هر امتی پیامبری فرستادیم که [اعلام کند که] خدا را بپرستید و از [پرستش] طاغوت بپرهیزید. پس خدا گروهی از آنان را [که لیاقت نشان دادند] هدایت کرد و گروهی [دیگر را به سبب تکبّر و عنادشان] گمراهی بر آنان مقرّر شد. پس در زمین بگردید و با تأمل بنگرید که سرانجام تکذیب کنندگان چگونه بود.»

با توجه به نکات ذکر شده، جای تعجب نیست که جذبی قطب دراویش گنابای از حکومت پهلوی حمایت نمایند، زیرا منافع دراویش از طریق حکومت پهلوی به خوبی تامین می‌شد و چون با ظهور انقلاب اسلامی ضربه‌ی سنگینی خورده بودند در جستجوی فرصتی مناسب هستند تا نیش زهرآلود خود را به نظام بزنند.

منبع : ادیان نت