ناشرالاسلام

فرقه پژوهی

آیت الله حاج شیخ محمد مدنی معروف به ناشرالاسلام گنابادی در طی مبارزاتش بر علیه صوفیان گنابادیه، متحمل زندان، تبعید و حتی به دستور دکتر اقبال، محکوم به شلاق هم شدند.

 

ایت الله سبزواری (ره)

دکتر اقبال به محمد دادور، استاندار خراسان، دستور داده بود: ایشان را در میدان عمومی شهر شلاق بزنند و سپس تبعید کنند! دادور خدمت مرحوم آیت‌الله میرزا حسین سبزواری می‌رود و می‌گوید: دکتر اقبال چنین حکمی کرده است که باید شیخ مدنی را پنجاه ضربه شلاق بزنم! آیت‌الله سبزواری می‌فرمایند: «اقبال خیلی غلط کرده! به خدا اگر یک ضربه شلاق به این شیخ بزنند، 150 هزار روحانی در سراسر خراسان، قیام می‌کنند! روس‌ها هم با استفاده از این شرایط، از آن طرف وارد کشور می‌شوند و دیگر نه استاندار لازم است، نه آیت‌الله!» دادور هم پس از شنیدن این جواب، پیغام می‌دهد: کس دیگری را به عنوان استاندار انتخاب کنید؛ من نیستم!

 

آن روزها دکتر اقبال رئیس حزب ملّیون، اسدالله علم رئیس حزب مردم و دکتر علی امینی رئیس حزب منفردین بودند. هرچند هر سه تا حزب، سر در یک آخور داشتند و سر و ته یک کرباس بودند، اما وقتی حکم شلاقش لغو شد، آنها همین را علیه اقبال، دست گرفتند و به تمسخر او پرداختند! حتی دکتر امینی در یکی از سخنرانی‌هایش گفت: «اقبال به‌قدری احمق است که برای خوشحال کردن بوق‌علی‌شاه (صالح‌علی‌شاه)، دستور داد تا یکی از روحانیون گناباد را شلاق بزنند!».

جدای از یک واقعه تاریخی، این متن نشانه های عمیقی از ارتباط رهبران فرقه گنابادیه و دربار دارد.

 

منبع : سایت پژهشکده تاریخ معاصر

با تشکر از گرد آورنده مطلب سرکار خانم م ب