همیشه در طول تاریخ شیعه، کسانی که حب شهرت و ریاست داشته و مایه علمی نداشته‌اند، کوشیده‌اند تا با زنده کردن اختلافات تاریخی و سب و لعن و فحاشی به این و آن، خود را مدافع اهل‌بیت علیهم‌السلام جلوه دهند. از آن سو، شیاطین و استعمارگران که به دنبال اینگونه افراد هستند، آنها را تشویق می‌کنند تا با نشر کتبی با محتوای سب و لعن سایر مسلمانان، آنان را بر انگیزند تا کشت‌وکشتار به راه بیندازند. جریانی مانند «تشیع لندنی» یا «شیعه انگلیسی» که از شاخصه‌های مهم آن، سب و اهانت به عایشه (یکی از همسران رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله) در رسانه‌های عمومی است، به شکل گسترده، اسباب اختلاف و تفرقه و جنگ میان شیعه و اهل‌سنت را فراهم کرده است.

در حقیقت باید گفت یکی از جریان‌هایی که امروزه با اقدامات انحرافی و افراطی خود، سبب تفرقه و کینه‌توزی میان مسلمانان شده است، همین جریان انحرافی و افراطی تشیع لندنی است. جریانی که با انحراف و افراط در معنای تبری، دچار انحراف، کج‌فهمی و بزرگ‌نمایی شده است و این تفسیر غلط از تبری، باعث شده تا مبلغین این جریان، تنها به بیان مسائل اختلاف‌برانگیز بپردازند.

این جریان افراطی با این اقدام، نه‌تنها به اصل تبری، ظلم و در آن انحراف ایجاد کرده است، بلکه دشمن اصلی دین را نیز اشتباه گرفته و جهت ترویج افکار انحرافی، دست‌به‌دامن دشمنان اسلام شده و دست رد به کمک‌های فراوان آنها نیز نمی‌زند و دشمنان اسلام را دشمن به‌حساب نمی‌آورد[1]. این در حالی است که اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام پیوسته شیعیان خود را از انجام این چنین اقداماتی منع کرده‌اند.

به‌عنوان‌مثال حضرت علی علیه‌السلام پیوسته، با یادآوری سرنوشت امت‌های پیشین و اثرگذاری وحدت و تفرقه در عزت و ذلت آنان، می‌فرماید: «بترسید از عذاب­‌هایی که بر اثر رفتارهای ناپسند و اعمال نکوهیده بر امت‌­های پیش از شما رسیده است. پس به یاد آرید، احوال نیک و بد آنان را و بپرهیزید از اینکه همانند آنان باشید. چون در تفاوت حالاتشان اندیشیدید، روشی را برگزینید که به سبب آن، مقامشان ارجمندی یافت و دشمنانشان رانده شدند و به برکت آن کرامت، رشته اتحاد در میانشان استوار گردید و از تفرقه دوری کردند و الفت و مهربانی را شعار خود ساختند، و از هر کاری که پشتشان را می‌شکست و بنیان قدرتشان را سست می­‌ساخت، چون رخنه­‌کردن کینه در دل­‌ها و افروخته شدن آتش دشمنی در سینه‌ها دوری کردند[2]».

حضرت همچنین در نامه­‌ای به ابوموسی اشعری درباره رفتار و عمل خود در این زمینه می‌فرماید: «بدان هیچ کس به وحدت و یگانگی امت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله از من حریص‌تر نیست. من با چنین کاری پاداش زیبا و عاقبتی نیکو را طلب می‌کنم[3]».

بنابراین، اگر ما پیرو آن امام فرزانه‌ایم، باید برای وحدت و همدلی امت اسلام، نهایت تلاش خود را بکنیم و میان مسلمانان انس و الفت برقرار سازیم تا آنها از یکدیگر نترسند و امنیت خاطر داشته باشند و برای رویارویی با دشمنان دین، با هم متحد شوند.

امروزه اگر مسلمانان مطابق سیره و سنت رسول خدا صلی‌‎الله‌علیه‌وآله و اهل بیت عصمت و طهارت عمل می‌کردند، این کینه‌توزی‌ها و اختلافات میان امت مسلمان نبود و دشمنان دین جرأت نمی‌کردند که مردم مظلوم مسلمان فلسطین را به خاک و خون بکشانند؛ و بیش از هفت هزار کودک فلسطینی را فقط در دو ماه قتل عام کنند، اما متأسفانه دشمنان دین با تسلط بر برخی از افراد تندرو و منحرف، سبب پیدایش جریان‌های افراطی و انحرافی از قبیل تشیع لندنی و وهابیت شده‌اند و این افراد هم زمینه‌های اختلاف و کینه‌توزی مذاهب مختلف اسلامی را فراهم آورده‌اند، امری که روز به روز سبب ضعیف شدن ملل اسلامی می‌شود.

انجام این گونه اعمال از جانب گردانندگان و طرفداران جریان تشیع لندنی، در صورتی است که بسیاری از بزرگان و مراجع عظام شیعه، حکم به عدم جواز آن داده‌اند؛ به عنوان مثال، رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در پاسخ به استفتایی اعلام داشتند: «اهانت به نمادهای برادران اهل‌سنت، از جمله اتهام‌زنی به همسر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله (عایشه) حرام است[4]». صدور این فتوا از جانب مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در پاسخ به استفتایی بود که در آن خواسته شده بود تا ایشان نظر خود را درباره اهانت و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به همسر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله (عایشه) اعلام کنند. این درخواست از سوی جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه احساء عربستان سعودی، در واکنش به اقدامات افراطی «یاسر الحبیب» و اهانت به عایشه ارائه شده بود.

همچنین حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، در واکنش به این اقدامات  یاسر الحبیب فرمودند: «اخیراً یک روحانی‌نما، آدم بی‌سواد، مجنون و مزدور به نام شیعه، فحاشی عجیبی به همسران پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله کرده و به مقدسات برخی مذاهب، اهانت بسیاری داشته و نسبت ناروای عجیبی به یکی از همسران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله داده است. این آدم، یا مزدور و مأمور بوده و یا سفیه و دیوانه است و از آنها نادان‌تر، برخی بزرگان وهابیت هستند که به سخنان این شخص استناد کرده‌اند. … درحالی که صدها عالم شیعی این اقدام را محکوم کرده‌اند، آنها حرف این آدم مزدور و مأمور را قبول کرده‌اند. … باید مراقب باشیم، با دلیل و منطق حرف‌های خود را بزنیم؛ ولی درعین‌حال نباید کاری کنیم که موجب اختلاف شود. … آنها کتاب‌های فراوان شیعه و علمای شیعه را نادیده گرفته و حرف یک آدم دیوانه را مورد توجه قرار می‌دهند. آنها دلشان برای مردم غزه نمی‌سوزد؛ ولی به حرف یک فرد جاهل گوش می‌دهند[5]».

شیخ ابوجعفر طوسی که از بزرگترین علمای شیعه، ملقب به شیخ الطایفه، شیخ‌الاسلام بوده و فقیه، اصولی، مجتهد، متکلم، محدث، مفسر و ادیب است، روایت موثقی را از حضرت علی علیه‌السلام راجع به اصحاب نقل می‌کند که به یاران خود فرمود، «شما را در مورد اصحاب پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله سفارش می‌کنیم؛ آنان را سب نکنید که اینان اصحاب پیامبر شما هستند، اصحابی که در دین بدعتی نگذاشتند و بدعت دیگران را نپذیرفتند، آری! رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در مورد اصحاب به من سفارش فرمود[6]».

در نتیجه باید گفت، صدور این گونه اعمال از جانب برخی از افراد منتسب به جریان افراطی تشیع لندنی، مخالف با سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام و مخالف با منش علما و بزرگان مذهب شیعه است.

از طرف دیگر باید گفت جریان دینی که در کشور پیر استعمار تغذیه می شود، هیچ بعید نیست دست پروده همان دولت مکاری است که بهائیت و وهابیت را بوجود آورد و تغذیه کرد تا بلای جان جهان اسلام شود. بعید نیست عامل و مزدور کسی باشد که گروهی وحشی مثل داعش را ایجاد کرد که چندین سال جهان اسلام را دو شقه کرد و به جان هم انداخت و در نهایت با تدبیر حکیمانه ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) و تلاشهای بسیار جدی و مجاهدانه جبهه مقاومت اسلامی تار و مار شدند و از هم فرو پاشید. درود خداوند متعال بر همه مجاهدان و مبارزان جبهه مقاومت اسلامی، که اگر اینها نبودند، معلوم نبود در حال حاضر چه سرنوشتی در انتظار مسلمانان و امت اسلام است.

منبع:

ادیان نت

 

[1] – افضلی، محمدعلی و مؤمنی‌ها، محمدعلی، غلو و افراط‌گرایی در جریان شیعه انگلیسی، ص170.

[2] – نهج‌البلاغه، ترجمه: عبدالمحمد آیتی، خطبه 234.

[3] – نهج‌البلاغه، ترجمه: عبدالمحمد آیتی، نامه 78؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج33، ص 304.

[4] – روزنامه رسالت، «استقبال جهان اسلام از استفتای جدید آیت‌الله خامنه‌ای»، 11 مهر 1389ش، ص3.

[5] – خبرگزاری ابنا، «یاسر الحبیب، سفیه است و وهابی‏ها نادان‏تر از او»، کد خبر: 207316.

[6] – شیخ طوسی، الامالی، ص523.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.