انرژی درمانی

فرقه پژوهی

«انرژی درمانی تحت عناوینی هم چون فنگ شویی، ریکی، هاله بینی و انرژی درمانی مطرح می شوند که با رویکرد های متفاوتی به مسائل نگریسته اند.»

چکیده

انرژی درمانی در عصر حاضر که در قالب اسامی و مباحث علمی هم چون فنگ شویی، ریکی، هاله بینی مطرح می شود که در عنوان، فرا علم و فرا روان شناسی مورد بحث قرار می گیرد. و در دو حوزه درمان گرایی و آرام بخشی روحی و عرفانی مطرح می شود که در مورد روشی در مسائل سلوک و تعالی بخش باید گفت ادعایی بی دلیل و غیر مصرّح در متون دینی ماست. نظر اکثر مراجع دینی در استفاده از چنین روش هایی در حوزه معالجه امراض و بیماری ها به شرطی جایز است که مستلزم هیچ گونه فعل حرامی نباشد. در این میان باید توجه داشت که هیچ مرجع دینی و عالمی این چنین روش هایی را به عنوان مسلکی برای تعالی و عرفان قبول نداشته و نفی می کنند.

متن

پس از جنگ دوّم جهانی، جهت اهداف نظامی و عمدتا کنترل سربازان، مطالعاتی با رویکرد کاملا متفاوت درباره مسائلی که تاکنون به آنها توجه نشده بود، صورت گرفت، این مطالعات ادامه داشت تا این که در سال 1968 دو نویسنده غربی به نام های استراندر و شرویدر در نخستین کنفرانس سالانه فرا روانشناسی در مسکو شرکت کردند و پس از آن با دانشمندان شوروی، مطالعاتی را انجام دادند. نتایج کار آنها در سال 1970 در کتابی به نام اکتشافات روانی در پشت پرده آهنین در آمریکا منتشر شد. این کتاب مغرب زمین را نسبت به اهمیتی که دانشمندان کشورهای کمونیستی برای علوم ما فوق طبیعی قائل اند کاملا شگفت زده کرد و باعث شد دانشمندان کشورهای غربی هم شروع به آزمایش هایی بر روی این پدیده ها بنمایند.۱

در سال 1977 روزنامه نگاران آمریکایی از طریق لایحه آزادی اطلاعات به بعضی از مدارک سیا دست یافتند و از این طریق برنامه های تحقیقاتی گسترده ای بر ملا شد. از جمله استفاده از هیپنوتیسم، ریگرشن، مواد مخدّر، داروهای شیمیایی، امواج ماورای صوت و روانکاری، این تحقیقات را سال ها پیش آمریکایی‌ها در دانشگاه ها و بیمارستان ها به صورت مخفیانه انجام می دادند تا از روس ها عقب نمانند.

از جمله مهم ترین اکتشافات روس ها که بعدها علنی شد، روش عکاسی «کرلیان» بود که هاله اطراف بدن موجودات زنده را نشان می داد. هم اکنون از این روش برای پیشگیری از بسیاری بیماری ها استفاده می شود.۲

به همین روی جلسات احضار ارواح، تله پاتی، هیپنوتیسم، مسمریسم، شناوری در فضا، عکس برداری از ایکتوپلاسم، عکس برداری از تجسد ارواح و بسیاری از این نوع پدیده ها که اواخر قرن بیستم در انگلستان انجام می شد، مورد مطالعه دوباره قرار گرفت و تحقیقات طولانی و پردامنه ای درباره صحت و سقم این پدیده ها صورت گرفت و با انتشار کتاب هایی مثل نفرین شدگان، فوق طبیعت، اکتشافات روانی در پشت پرده آهنین موج فزاینده ای در پرداختن به این گونه پدیده ها ایجاد کرد و به دنبال این مباحث، کتاب ارابه خدایان و طلای خدایان نوشته «اریک فون دانکین» اثرات چشم گیری را از خود بر جای گذاشت و از این طریق مطالعات بسیار گسترده ای درباره پدیده های ماورای طبیعی که تاکنون جزمیت علمی اجازه پرداختن به آنها را نمی داد، آغاز شد. مقوله های بسیار گسترده ای از این طریق به صحنه آمد و یکی پس از دیگری باب جدیدی را برای انسان گشود که امروزه در ادبیات نوشتاری با عنوان فرا علم و فرا روانشناسی مطرح می شوند که ده ها موضوع علمی و تحقیقی را ایجاد نمود.

آن‌چه در این میان مربوط به بحث ما می شود در رابطه با انرژی درمانی است که تحت عناوینی هم چون فنگ شویی، ریکی، هاله بینی و انرژی درمانی مطرح می شوند که با رویکرد های متفاوتی به مسئله نگریسته اند و ما به طور اجمال به معرفی و نقد کلّی آنها می پردازیم.

فنگ شویی

ترجمه لغوی فنگ شویی، باد و آب است و مفهوم آن این است که هر آنچه در پیرامون ماست از انرژی فعال به وجود آمده است. حتی اشیای بی جان مانند: صندلی، میز، یا ساختمان دارای انرژی سیال هستند.(۳)

ریکی

ریکی واژه ژاپنی به معنای انرژی نیروی حیاتی است.(۴ )همه ما انرژی ریکی را از هنگام تولد داریم آن چه ریکی را از دیگر روش های درمان متمایز می کند «همسویی» است که شاگرد آن را در مراحل مختلف کلاس های ریکی تجربه می کند همه می توانند دستشان را روی بدن دیگری بگذارند و با انتقال انرژی مغناطیسی، فرایند شفا را سرعت ببخشند. امّا هر کسی فرایند هم سویی با ریکی را گذرانده باشد، یک فنّ کهن تنظیم دقیق بدن فیزیکی را در فرکانس های بالاتر را تجربه کرده است. افزون بر این، برخی مراکز انرژی که «چاکرا» نیز نامیده می شوند، باز می شوند تا شخص بتواند مقدار بیشتری از انرژی نیروی حیاتی هستی را عبور دهد یا به ارتعاش در آورد. (5)

در میانه قرن نوزدهم، شیوه ریکی یا شفا با دست به همیت دکتر «میکائوئو سویی»، تجدید حیات شد. پس از او دکتر «چی جیروهایاشی» جایگزین او شد و دومین استاد اعظم ریکی در این سنّت گردید او تا سال 1941 کلینیک خصوصی ریکی را در توکیو اداره می کرد پس از او «هاوایوتاکاتا» معلّم ریکی شد. امروزه ریکی را سازمان های مختلفی در آمریکا به کار می گیرند.(۶)

هاله بینی و انرژی درمانی

هاله، حوزه‌ی انرژی اطراف بدن است که تمام موجودات زنده آن را دارند. هاله ها رنگ ها و طرح های مختلفی دارند و کسانی که توان هاله بینی دارند و از مشاهده طرح ها و رنگ ها و فرم های هاله اطراف بدن یک انسان می توانند تمامی اطلاعات درون او را به دست آورند که از آن جمله بیماری های هر عضوی است. درمان گران از این طریق می توانند با تغییر هاله اطراف عضو بیمار که از طریق تخلیه انرژی صورت می گیرد، آن عضو را درمان کنند. به این عمل انرژی درمانی گفته می شود. امروزه از طریق روش عکاسی کرلیان می توان به مشاهده هاله ها پرداخت.(۷)

تحلیل و بررسی

آن چه بیان شد گزارشی اجمالی در تبیین و پیدایش مباحثی پیرامون انرژی درمانی در حوزه های مختلف بود ولی در تحلیل و نقد این مباحث باید گفت:

اوّلا: بعضی از این دستاوردها واقعیت علمی ندارد و بیشتر برای ایجاد هیجانات آنی و کاذب مطرح شده است. هنوز تحقیقات و مطالعات علمی درباره آنها صورت نگرفته یا از نظر علم تأیید نشده اند. نسبت به بعضی دیگر هم باید گفت پژوهش های علمی درباره آن ها هنوز ناقص است و تا تکمیل فاصله دارد.(۸)

ثانیا: از ادعاها و نوشته های برخی از افراد، چنین روش ها و مسلک هایی به عنوان برنامه ای برای رسیدن به آرامش و تعالی روحی استنباط می شود که ادعاهایی بی دلیل و بی منطقی است. چون معیار مهم تمام قوانین علمی، اصل اثبات پذیری یا ابطال پذیری است. بدین معنا که قانونی از نظر علم موجه است که نقض یا نفی نشود. بنابراین هیچ قانون علمی مطلق نیست.

پس بهتر است به قانون مطلق روی آوریم و تنها معیار و ملاک مطلق، هماهنگی و انطباق با دین است. از سوی دیگر باید گفت اگر هم نسبت به بعضی از موارد مطالعات تأثیر و تأییدی دیده شد، اینها هیچ ارتباطی به سلوک و عرفان ندارند؛ زیرا چنان چه در دین به آن تصریح شده است آرامش روحی و تعالی در سایه تقرب و معرفت به خداست که مبادی و مبانی آن در قرآن و سنت معصومین ـ علیهم السلام ـ به خوبی تبیین شده است.

ثالثا: اگر این شیوه را به عنوان یک درمان گری بپذیریم باید گفت که هنوز این چنین مسائلی در محیط آزمایشگاهی و تحقیقاتی خود را سپری نکرده است و تا تکمیل شدن و یا نفی آن، زمان و مسائل اثبات نشده بسیاری وجود دارد و از طرف وزارت بهداشت به خاطر مقابله با سوء استفاده های افراد سود جو و فرصت طلب در این چنین مسائلی عوامل باز دارنده متفاوتی وجود دارد و در کنار آن هم، متخصصان و محققانی وجود دارند که در برخی از مراکز علمی به تحقیق و مطالعه چنین روش هایی در حوزه درمان گرایی و معالجه انواع بیماری ها هستند.( ۹،۱۰)

در پایان باید گفت که نظر اکثر مراجع دینی در استفاده از چنین روش هایی در حوزه معالجه امراض و بیماری ها به شرطی جایز است که مستلزم هیچ گونه فعل حرامی نباشد. در این میان باید توجه داشت که هیچ مرجع دینی و عالمی این چنین روش هایی را به عنوان مسلکی برای تعالی و عرفان قبول نداشته و نفی می کنند.

نتیجه گیری

انرژی درمانی در عصر حاضر که در قالب اسامی و مباحث علمی هم چون فنگ شویی، ریکی، هاله بینی مطرح می شود که در عنوان، فرا علم و فرا روان شناسی مورد بحث قرار می گیرد و در دو حوزه درمان گرایی و آرام بخشی روحی و عرفانی مطرح می شود که در مورد روشی در مسائل سلوک و تعالی بخش باید گفت ادعایی بی دلیل و غیر مصرّح در متون دینی ماست.

ولی در حوزه درمان گرایی و شفابخشی این روش باید گفت هنوز تا تکمیل شدن چنین روشی مسائل اثبات نشده بسیاری وجود دارد هر چند تأییدات و تأثیراتی نیز در این حوزه با استفاده از این روش دیده و شنیده شده است و در نظر اکثر مراجع عظام «دامت برکاتهم» در بهره گیری از این روش به عنوان روشی برای معالجه بیماری ها در صورتی جایز است که فعل حرامی را در پی نداشته باشد.

 منابع

[1]. فعالی، محمد تقی، آفتاب و سایه ها، انتشارات نجم الهدی، چاپ دوم، 1386ش، ص341.

[2]. همان، ص342.

[3]. لی لیان توز، مفاهیم فنگ شویی، ترجمه حبیب الله علی دوست، تهران، انتشارات فرا دیدنگار.

[4]. دی به معنای روح متعالی، جهانی و قدرت پنهان، «کی» به معنای انرژی نیروی حیاتی است.

[5]. آفتاب و سایه ها، همان، ص347 و 348 و 349 (اقتباس).

[6]. نوشته راما گوپتا، دی کی، ترجمه پروین بیات، تهران، انتشارات عصر روشن بینی، 1384ش، ص286 و 285.

[7]. ژانت مکراد، انرژی درمانی، ترجمه قدیر گلگاریان؛ جلالیانی، مهیار، هاله درمانی با دست های شفا بخش، تهران، انتشارات جیحون، 1384ش، ص185.

[8]. آفتاب و سایه ها، همان، ص370 و 371 (اقتباس).

[9]. روز نامه اطلاعات، دوشنبه 2 مهر، سال 1386ش، مصاحبه با آقایان دکتر، دوست داری اسلامی، شعبانی، کریمی، عنایتی، مفید.

[10]. سایت تخصصی در حوزه طب انرژی  «www.energmedicine.ir».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.