مسیحیت صهیونیستی

فرقه پژوهی

این بیمارستان بنا به گفته ی برخی اقوال در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی ساخته شده است و به این ترتیب می توان آن را از قدیمی ترین بیمارستانهای ایران نامید.

ساختمان قدیمی بیمارستان از بناهای دوره قاجار که به دست شخصی به نام رابی اسحاق ارمنی ساخته شده است. فضای قسمت جنوبی جزء باغی بنام باغ مراد خان نظری بوده است که فردی بنام مرحوم مراد خان نظری بعد از خریداری باغ، مقداری از فضای شمالی باغ را وقف بیمارستان کرد.

بیمارستان در سالهای اولیه زیر نظر میسیونرهای[1] آمریکایی اداره می شد و به همین نام (بیمارستان آمریکایی ها) نیز شناخته می شد.

میسیونرها گروههای بظاهر دینی وابسته به کلیساهای آمریکا بودند و پرسنل بیمارستان از سوی میسیونر های آمریکایی انتخاب می شدند. با عنایت به اهداف مختلفی مثل تبلیغ مسیحیت و ایجاد نفوذ اجتماعی- سیاسی که آمریکایی ها در سر داشتند حتی کادر درمان بیمارستان را خود انتخاب می کردند. لذا در آن برهه 35 نفر از مراجعین بیمارستان مسیحی می گردند و میسیونرها در سالن های بیمارستان مراسم انجیل خوانی برپا می کردند.

 ناگفته نماند دبیرستانی به نام ابن سینا در مجاورت کلیسای آنجلی واقع شده که در گذشته این مکان کالج تحصیلی فرزندان پزشکان آمریکایی بوده است.

طی جریان کودتای ننگین ۲۸ مرداد و سقوط دولت مصدق و افزایش نفرت روز افزون مردم از آمریکایی ها، به پیشنهاد رابی اسحاق اورشان[2] که از ارامنه صاحب نفوذ در همدان بود نام بیمارستان آمریکایی ها به بیمارستان مسیحی، تغییر یافت تا به این وسیله از بار منفی بیمارستان کم شود(3).

در زمان جنگ جهانی دوم، انگلیس و آمریکا، ایران را پلی برای پیروزی خود بر آلمان می دانستند و برای عبور و مرور و حمل تجهیزات جنگی از خلیج فارس به روسیه بر علیه آلمان و به نفع متفقین در ایران حاضر می شدند و بیمارستان اکباتان، مرکزی برای درمان زخمی های جنگ و هم پذیرایی از نیروها آنها تبدیل شده بود(4).

در زمان حکومت پهلوی ها در ایران، این بیمارستان در اختیار آمریکایی ها بوده، مطرح است داروهای تازه تولید شده آمریکایی ها در این بیمارستان روی بیماران آن تست اولیه می شده است، بدین خاطر میزان مرگ و میر این بیمارستان بالا بوده است، لذا مردم از مراجعه به این بیمارستان برای مداوای بیماران خود ترس داشته و سعی می کردند برای مداوای بیماران خود، کمتر به این بیمارستان مراجعه نمایند.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، میسیونرها ایران را ترک نمودند و اداره امور بیمارستان به دولت جمهوری اسلامی واگذار شد و از آن به بعد نام بیمارستان به ”اکباتان” تغییر یافت.

[1] – برای این اسم‌های فاعل دو معنی می‌توان در نظر گرفت:

– فردی که برای یک مأموریت مذهبی اعزام می‌شود.

– نماینده‌ یا مأمور مخفی، خاصه فردی که برای مأموریت سیاسی اعزام می‌شود.

در خصوص فعالیت مبلغان مسیحی در ایران هر دو معنی صادق بوده و به کار رفته است.

احتمالاً کلمه‌ی میسیون و میسیونر از حدود قرن 13 هـ.ق/19م در زبان فارسی مورد استفاده قرار گرفته است. میسیون در زبان فارسی به معنی «تبلیغ و تبشیر» گروه، هیئت یا محل فعالیت نمایندگان مذهبی، مسیحی، سیاسی یا اقتصادی می‌باشد.

[2] – کلیسای آنجلی که در جنب بیمارستان اکباتان به دست شخصی به نام رابی اسحاق در دوره قاجار ساخته شده است. ارامنه همدان به احترام رابی اسحاق، پیکر او را بعد از مرگش در حیاط کلیسا دفن کردند. این کلیسا زیر نظر کلیسای آنجلی آمریکا اداره می شده است.

3-http://marizkhone.com/2015/04/27

4- https://www.vilajar.com/Place/879