با راه افتادن موج خداناباوری در جهان جامعه اسلامی ایران نیز از گزند آن در امان نمانده و این جریان به داخل کشور ما نیز سرایت نموده است. بدین منظور در این مبحث قصد داریم مقداری به این مطلب بپردازیم.

برخی رسانه های خارجی با انتشار آمارهایی فاقد منابع معتبر از رشد خداناباوری در جوامع اسلامی و به ویژه کشور ایران دم میزنند؛ آیا این مسئله صحت دارد و وضعیت خداناباوری در ایران به چه صورت است؟

رسانه هایی چون «بی بی سی فارسی و «دویچه وله»، هر یک با انتشار اخبار و ارائه آمارهایی غیر رسمی مدعی رشد بی سابقه آتئیسم یا خداناباوری در جهان اسلام و به ویژه کشور ایران شده اند، همچنین برخی مؤسسات و سازمانهای وابسته به آتئیست ها، رتبه نهم را برای ایران اعلام کرده اند. البته هیچ یک از این آمارها جنبه رسمی نداشته و فاقد منابع معتبر و استانداردهای لازم می باشد و از طریق مراجع فاقد مجوز و صلاحیت علمی و اغلب به صورت مجازی تهیه شده لذا قابل اتکا نیست. با این حال پس از نضج نظریه خداناباوری توسط «داوکینز» در دهه های اخیر و تلاش هم قطارانش برای تکمیل آن افرادی چون «سم هریس» و «هاوکینگ» این جریان در سطح جهان مطرح شد و با توجه به هم خوانی ذاتی اش با منویات نظام (ماده گرای) سرمایه داری به سرعت به ابزاری برای تحقق اهداف این نظام مبدل گشت و مورد حمایت دول غربی قرار گرفت. به دنبال این حمایت های مادی و معنوی آشکار و پنهان از سران و ایدئولوژی این جریان آتئیسم به تدریج رشد بیشتری پیدا کرد و به مدد رسانه های ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی به جوامع اسلامی از جمله ایران نیز راه یافت.

قابل ـتأمل آنکه:  اگر چه بی خدایان در گذشته مطالب زیادی برای اثبات خود مطرح نمی کردند و تنها با چند سؤال به استدلال و تبیین اندیشه های خویش می پرداختند اما بی خدایی این روزها خود را طرفدار خرد و علم نشان داده و اندیشه هایش را به عالمان و دانشمندان جهان  نسبت می دهد.

مسئله دیگر مخالفت جدی بی خدایان در دوران معاصر با دین و دین داری است در حالی که این مسئله در میان کفار و زنادقه در گذشته چندان مطرح نبود. تا جایی که امروز رسالت آتئیست ها رویارویی با دین و مذهب و تخریب ادیان به ویژه اسلام به جای تبیین دیدگاه های بی خدایی قرار گرفته است. با توجه به این تغییرات ماهوی و ساختاری امروز این جریان عملا به ابزاری برای گروه های معاند داخلی و خارجی در تقابل با اسلام و نظام جمهوری اسلامی مبدل شده که همین مسئله خود یکی از علل رشد و توسعه آتئیسم محسوب می شود.

آتئیستها به شدت مخالف حکومتهای دینی و مداخله دینداران در امر سیاست هستند، این مسئله در ایران به عنوان کشوری با حاکمیت اسلامی از اهمیتی مضاعف برخوردار است. گذشته از جنبه ابزاری آتئیسم اشاعه مبانی فکری نظام سرمایه داری که در هماهنگی کامل با ایدئولوژی آتئیسم قرار دارد زمینه فکری را برای اشاعه این جریان فراهم ساخته است. ضمن اینکه گسترش رسانه های ارتباط جمعی در دنیای امروز شرایط را برای تبلیغات گسترده بسیار تسهیل نموده تا جایی که گروه های آتئیستی می توانند با حضور در شبکه های نوین ارتباطی و مجازی با تمامی اقشار جامعه به ویژه نسل جوان و تحصیل کرده ارتباط برقرار کرده و به تبلیغ آموزه های این جریان و زمینه سازی برای پیگیری سیاستهای خود بپردازند. انتشار (غیر قانونی) و توزیع کتاب های خداناباوران ساخت و پخش کلیپها و مستندهای بی خدایان در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی از جمله اقدامات و تحرکات صورت گرفته در این راستاست به طور کلی، مواردی چون غفلت، جهل و «شناخت سطحی جوانان درباره دین» «تهاجم سازمان یافته فرهنگی دشمن محدودیت های اعمال شده از سوی خانواده ها» موجود شبهات دینی متعدد در بین جوانان و «عدم پاسخ صحیح به آنها»، «مشکلات اقتصادی» آزادی ابتدال، فساد و بی بندوباری در بی دینی و… از جمله علل گسترش انتیسم در ایران محسوب می شود.

امروزه بیخدایان چه از نظر کمیت و کیفیت و چه از منظر تبلیغات فعالیتهای گسترده ای را دنبال می کنند. این تحرکات گستره وسیعی از تبلیغ علیه اسلام و اشاعه شبهات گسترده و توهین به مقدسات اسلامی گرفته تا حرکت برای مبارزه با حکومت اسلامی و طرح مسائلی چون بازگشت به نظام پادشاهی و تغییر حکومت را شامل می شود.

که در این رابطه بعضی افراد ملحد ایرانی خارج از کشور نیز به کمک این جریان ماتریالیستی- سرمایه داری- لیبرالیستی  آمده و سعی در رسوخ دادن این تفکر در جامعه اسلامی ایران شده اند.

جالب اینجاست که بر اساس نتایج نظرسنجی های مختلفی که در جامعه ایران طی دهه اخیر صورت گرفته اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان خدا باور هستند و ملحد نیستند.

این در حالی است رسانه های صهیونیستی و استکباری سعی در القای این مسئله دارند که بی دینی و خداناوری در ایران رو به گسترش است و آمار بالایی را به خود اختصاص می دهد، رسانه های همچون بی بی سی فارسی(بلند گوی انگلیس – کشوری که دهها میلیون ایرانی را  در جنگ جهانی اول با قحطی مصنوعی به کام مرگ فرستاد)، رادیو فردا و …. در این رابطه فعال هستند. البته در این میان نقش بعضی گروهک ضد انقلاب مثل جریان های چپ کمونیستی را نباید نادیده گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.