فرقه پژوهی برداشت از شبستان:

در سلسه گفت‌وگو ها پیرامون عوامل پیدایش فرقه های نوظهور و علل گرایش مردم به این فرق انحرافی با حجت‌الاسلام والمسلمین«محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری به گفتگو نشستیم. که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

فرقه های نوظهور و انحرافی به چند بخش تقسیم می شوند؟

فرقه‌ها را می‌توان از مناظر مختلف و جهات مختلف ارزیابی کرد و آنها را به انواع مختلف تقسیم کرد. برخی از فرقه ها رنگ و لعاب دینی دارند همانند ایمانی، شیرازی، انجمن حجتیه و… و تعدادی نیز رنگ و بوی عرفانی و همچنینی برخی رویکرد ورزشی دارند.

 

آیا تکثر فرقه‌گرایی یک امر بدیهی است یا نتیجه سلایق و اقتضائات جوامع بشری یا برخاسته از افراد مغرضانه  است؟

شخصا بخش اعظم بروز و ظهور فرقه های انحرافی را مرهون دسیسه حساب شده سرویس های جاسوسی اطلاعاتی دشمنان انقلاب اسلامی می دانم.

چطور می شود یک فرقه را انحرافی دانست؟

فرقه هایی که با اصول مسلم، مثل مهدوین(مهدی «عج»زنده ولی غائب از نظر است و نائب خاصب ندارد) نهاد مرجعیت، خاتمیت نبوت و خاتمیت امامت در تضاد هستند و انحرافی محسوب می شوند. همچنین مدعیان تفکیک دین از سیاست و نفی ولایت فقیه نیز از این دست فرق هستند.

چطور می‌شود که افراد در یک جامعه به‌سوی برخی از فرقه های نوظهور (همچون شیطان‌پرستی) گرایش پیدا می‌کنند؟

عوامل متعددی نظیر عدم آگاهی، وعده های دروغین، تبلیغات سوء، فقر و مشکلات مادی و معیشتی، نارضایتی از نظام و دولت که متاسفانه مرهون ناکارآمدی برخی از مدیران است، زمینه جذب افراد به فرقه های نوظهور را فراهم می کنند.

فرقه های نوظهور

چطور می شود از جذب افراد به این فرقه ها جلوگیری کرد؟

حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) می‌فرمایند: «بادروا احداثکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرحبه؛ احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید قبل از آن‌که مخالفین گمراه به شما پیشی گیرند و سخنان نادرست خویش را در ضمیر پاک آنان جای دهند.»

آگاهی بخشی، بصیرت افزایی، آموزش، باید مورد توجه خانواده ها، اولیای مدرسه و دانشگاه باشد چرا که پیشگیری بهتر از درمان است.

 به نظر شما دستگاه های فرهنگی برای جلوگیری از جذب جوانان به این فرقه های نوظهور چه وظیفه ای دارند؟

تمامی دستگاه های فرهنگی به ویژه حوزه های علمیه موظف به تبلیغ دین مبین اسلام هستند و باید از ظرفیت مجالس و محافل مذهبی و قرآنی  و هیئات مذهبی و مساجد برای روشنگری درخصوص عوامل پیدایش فرقه های نوظهور و اهداف آنها و همچنین مخاطراتی که برای مردم می توانند ایجاد کنند برخط شوند.

باید آسیب شناسی میدانی از طریق مصاحبه و گفتگو با جذب شدگان به این فرقه ها انجام شود و علل جذب را شناسایی و برای رفع این معضلات چاره اندیشی شود. طلاب و جوانان رهاشده هستند و نظارت  و مراقبت فرهنگی و حتی حفاظت اطلاعاتی و امنیتی روی آنها با هدف صیانت و مبارزه با عوامل نفوذی لازم است.

کانون های فرهنگی هنری مساجد چطور می توانند سد راه گرایش نسل جوان به این فرقه ها شوند و اجازه ندهند جوانان در معرض خطر گرایش به این فرقه ها قرار گیرند؟

این کانون های مساجد در راستای تحقق به منویات رهبری که فرمودند بروید با همکاری بسیج برای مساجد و جوانان برنامه داشته باشید و جوان را با روی گشاده به مسجد بیاورید، با همکاری بسیج و امام جماعت و دیگر فعالان مسجدی در فضای حقیقی و مجازی برای معرفی این فرقه ها و علل پیدایش آنها و همچنین معضلات گرایش به فرق انحرافی و فعالیت با این فرقه ها روشنگری کنند.

ظرفیت کتابخانه های مساجد نیز برای معرفی و امانت دادن کتاب هایی با این موضوع با هدف آگاهی بخشی به نسل جوان بکار بسته شود.

مسابقات کتابخوانی با موضوع فرقه های نوظهور و معضلات گرایش به این فرقه های  انحرفی برگزارنمایند.

کانون های مساجد باید با استفاده از شیوه های خلاقانه و ابزار هنر نوجوانان و جوانان را مسجدی کنند چرا که حضور در مسجد و بهره مندی از برنامه های مسجدی صیانت ایجاد می کند.

دوری از مسجد برای نسل جوان آسیب زاست و مشکلات فرهنگی و اجتماعی متعددی را همراه خواهد داشت.