جریان تبشیر و انتخابات امریکا

حمید نجار| پیوند فرقه‌ها با سیاست، نسبت به گذشته بسیار چشمگیرتر شده و اکنون در پی هر رخداد سیاسی باید منتظر واکنشی از جانب فرقه‌های مختلف بود. این موضوع در خصوص فرقه‌ها و جریان‌های انحرافی فارسی زبان نیز صادق است. فرقه‌هایی که اساساً با اهداف و مطامع سیاسی تأسیس شده‌اند و در سال‌های اخیر دیگر نه به‌عنوان یک «جریان» یا «جنبش دینی» بلکه به‌مثابه یک گروه سیاسی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ ایالت متحده، برای انتخاب چهل و ششمین رئیس جمهور این کشور نیز ملجایی دیگر برای عینی‌سازی وجهه سیاسی فوق‌الذکر بود که جریان‌های فرقه‌ای مختلف و در صدر آن تبشیر، بار دیگر ماهیت سیاسی خود با اتخاذ مواضع خاص، طی آن آشکار ساختند. نوشتار حاضر گزارشی است، از رفتارشناسی رسانه‌ای جریان تبشیر در قبال انتخابات آمریکا همراه با بررسی رویکرد و مواضع سران جریان مزبور.

مواضع جریان تبشیر

اگرچه در ایام منتهی به چهل و ششمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مسیحیان تبشیری فارسی زبان و به‌ویژه عناصر شناخته‌شده جریان، نسبت به این امر دست کم در ظاهر، سکوت اختیار کرده بودند، اما با اعلام نتایج این جرگه نیز بلافاصله واکنش‌های صریح خود را ابراز داشتند. با این وجه اشتراک: حمایت همه‌جانبه از «دونالد ترامپ».

در گزارش پیش رو نظریات و واکنش شبکه‌ها عناصر رسانه‌ای سایت‌ها و در نهایت مهره‌های شناخته‌شده جریان مسیحیت تبشیری نسبت به انتخابات آمریکا مرور خواهد شد تا مصداق عینی باشد از بعد سیاسی گری جریان‌های فرقه‌ای.

شبکه‌های تلویزیونی تبشیری

از میان شبکه‌های تبشیری فارسی زبان ماهواره‌ای و اینترنتی به غیر از شبکه «ست سون پارس»، سایرین نسبت به انتخابات آمریکا واکنش نشان داده و مواضع خاص خود را اتخاذ کردند که در ذیل مورد اشاره قرار می‌گیرد:

۱. شبکه محبت

مدیریت شبکه «محبت»، به‌عنوان شبکه شاخص جریان تبشیر فارسی زبان، با بررسی برنامه‌ها در بازه زمانی رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و نتیجه نهایی انتخابات به موفقیت دونالد ترامپ، امیدوار بودند. لیکن پیروزی جو بایدن در این انتخابات، ظاهراً برنامه ها و سیاست‌های آنان را با تغییر مواجه کرده و تاکنون نسبت به پیروزی بایدن هیچ واکنش و اظهار نظری از سوی مدیران این شبکه منتشر نشده است. بعضی برنامه‌های مهم شبکه محبت در خصوص انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا عبارت اند از:

۱-۱. برنامه «امید جاودان»

این برنامه با مجری‌گری کشیش خودخوانده «رسول حیدری» در برنامه جمعه‌شب مورخ ۱۶/ ۰۹/ ۱۳۹۹ در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به حمایت از ترامپ پرداخت. حیدری در این برنامه سیاست‌های خصمانه سال‌های اخیر دولت ترامپ را نشان‌دهنده همراهی وی با مردم ایران مطرح کرد. وی برقراری و به رسمیت شناختن پایتخت رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی و عادی سازی روابط کشورهای عربی با این رژیم را از اقدامات بزرگ ترامپ در دوره ریاست جمهوری‌اش دانست.

امید جاودان

این عنصر تبشیری از مخاطبان برنامه درخواست کرد، برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات دعا کنند. در ابتدای برنامه نیز فردی به نام «دکتر سحاب» از فعالان اپوزسیون خارج از کشور، به‌عنوان میهمان تلفنی در مقام تأیید گفته‌های رسول حیدری اعلام کرد که معترضین داخل کشور ترامپ را حامی خود در مقابله نظام جمهوری اسلامی می‌دانستند و ترور «سردار حاج قاسم سلیمانی» را جزء افتخارات وی برشمرد.

این چهره اپوزیسیون تأکید کرد، ترامپ تنها کسی بود که توانست درآمد اقتصادی گروه های تروریستی مانند: حشدالشعبی عراق زیر نظر سپاه پاسداران را در خاورمیانه قطع کند. رسول حیدری در ادامه ضمن اشاره به تقلب‌های ادعایی صورت گرفته در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، آشوب‌آفرینی ترامپ را قابل قبول دانست و ابراز داشت: «دموکراسی حاکم بر آمریکا می‌تواند برای مردم ایران مؤثر باشد.»

وی در پاسخ به اظهارات یکی از تماس گیرندگان برنامه گفت: ترامپ تنها فردی است که در دوره ریاست جمهوری هیچ حقوق و مزایایی دریافت نکرده و بر خلاف «باراک اوباما» (رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده) دستی برای کمک به ملت ایران بود.

۲-۱. برنامه «دهکده جهانی»

برنامه دهکده جهانی با اجرای «مهیار ابراهیمیان» و همسرش «سالومه پورعطار» پنج‌شنبه هر هفته از طریق فیسبوک و اینستاگرام شبکه محبت پخش می‌شود. مهیار ابراهیمیان، موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یک مناسبت تاریخی – سیاسی بزرگ جهانی عنوان کرد که به نوعی در سرنوشت کشورهای جهان تأثیرگذار خواهد بود.

مهیار ابراهیمیان

سالومه پورعطار نیز پیگیری مستمر اخبار انتخابات آمریکا توسط مردم ایران را از ویژگی‌های برجسته این انتخابات دانست و مدعی شد، هر کدام از این دو نامزد در این انتخابات موفق شود، فرستاده عیسی مسیح برای نجات مردم ایران است.

ابراهیمیان در تأیید اظهارات همسرش انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را بر اساس شواهد عینی و اخبار منتشر‌شده پرشورترین انتخابات آمریکا مطرح کرد. وی در مقام تمجید از عملکرد ترامپ گفت: «آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری ایشان با مشکلات فراوان و نادری مواجه شده بود که توانست مدیریت خوبی داشته باشد. او با استفاده از نرم افزار پیام رسان توییتر بر خلاف رؤسای جمهور گذشته، اخبار مهم آمریکا را به‌صورت شفاف در اختیار مردم می‌گذاشت. سیاست‌های اقتصادی وی در آمریکا در برابر چین و کاهش آمار بیکاری، نمونه‌ای از عملکرد موفق ترامپ بوده.

سالومه پورعطار در ادامه اظهارات همسرش مدعی شد: «مردم ایران به این سطح از باور رسیده‌اند که ترامپ پیروز نهایی انتخابات شود تا با اعمال فشارهای بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران ساقط شود و نجات پیدا کنند.

مهیار ابراهیمیان، جو بایدن را به‌عنوان نامزد مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوع «برجام» دانست و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در روز ولادت پیامبر اعظم (ص) بیان کرد که برای نظام جمهوری اسلامی فرقی نمی‌کند، کدامیک از نامزدها پیروز شود. در هر صورت ما دشمن آمریکا خواهیم بود و این رابطه دشمنی در هر صورت باقی خواهد ماند.

۳-۱ «فراسوی خبر»

فراسوی خبر با رویکرد تحلیلی و خبری، تنها برنامه تخصصی شبکه محبت است که به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌صورت دقیق و جزئی پرداخته است. این برنامه با شروع برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد. فراسوی خبر با مجری‌گری «هنگامه یزدری» پنج‌شنبه‌ها پخش می‌شود. یزدری فعال مدنی و فارغ‌التحصیل رشته عکاسی از دانشگاه تهران و یکی از ۲۰ امضاکننده بیانیه اعلام موجودیت «فرشگرد» است که ۱۰ شهریور ۹۸ نیز از این گروه سلطنت‌طلب جدا شد.

او در اولین قسمت این برنامه (مورخ ۰۱/ ۰۸/ ۹۹) وقایع و حواشی مناظرات انتخاباتی را بیان کرد. اهم مباحث مطرح‌شده توسط کارشناسان میهمان در این برنامه پیرامون موضوعات ذیل مطرح شد.

فراسوی خبر

 ۱. در صورت موفقیت بایدن، مسئله برجام چه وضعیتی خواهد داشت و در صورت موفقیت مجدد دونالد ترامپ، وضعیت سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد شد؟

۲. آیا کارزار افزایش فشار حداکثری مقامات نظام جمهوری اسلامی را به میز مذاکره خواهند کشاند؟

۳. موفقیت هر کدام از دو نامزد انتخاباتی، چه تأثیری بر جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران خواهد داشت؟

دومین قسمت از برنامه فراسوی خبر، (مورخ ۰۸/ ۰۸/ ۱۳۹۹) به موضوع تأیید صلاحیت خانم «امی کنی برت» قاضی معرفی‌شده به دیوان‌عالی امریکا و تأثیر آن بر آرای دونالد ترامپ پرداخته شد. یزدری پیوستن کشور سودان به تفاهم‌نامه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل را دارای تأثیر مثبتی بر موفقیت ترامپ در انتخابات پیش رو دانست. مجری برنامه با اشاره به سالگرد اعتراضات آبان ماه ۹۸، مدعی شد. دولت ترامپ تنها حامی اعتراضات و کشته‌شدگان آبان‌ماه و سکوت نمایندگان حزب دموکرات در برابر، نشانه حمایت‌های آنان از اقدامات نظام جمهوری اسلامی است.

قسمت سوم این برنامه مصادف با نتیجه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ ۱۵/ ۰۸/ ۹۹ پخش شد. هنگامه یزدری در ابتدای این برنامه مدعی شد که مشارکت مردمی در این انتخابات رکورد یک قرن گذشته را شکسته است. وی در ادامه مباحث تحلیلی خود را با کمک کارشناسان برنامه حول محور موضوعاتی نظیر اثرات نتیجه انتخابات در منطقه خاورمیانه و به‌خصوص کشور ایران مطرح کرد. نامبرده در پایان این مباحثه نتیجه گرفت که تغییر چهره کاخ سفید با حل بحران داخلی ایران در هم آمیخته است.

۲. شبکه «سون»

«هرمز شریعت‌پناهی» که تا ابتدای رأی‌گیری‌ها همواره در مواضع خود از ترامپ حمایت می‌کرد. در برنامه «من بیدار» صبح روز بعد از انتخابات، موضعی به‌ظاهر بی‌طرفانه اتخاذ کرد اما از فهوای کلامش باز هم ردپای حمایت از ترامپ مشخص بود. وی در این برنامه ادعا کرد: «حکومت جمهوری اسلامی ایران خواهان رأی آوردن بایدن است تا بتواند نفس بکشد و بیشتر دوام بیاورد. اما مردم در ایران دوست دارند، ترامپ رأی بیاورد تا از نظام اسلامی زودتر رهایی یابند.» شریعت پناهی همچنین تأکید کرد و در زمان شاه، کارتر دیگر پشت شاه نبود و حکومت او سقوط کرد. بایدن به خاطر روحیه سازش‌پذیری، بیشتر به ایران کمک خواهد کرد.

هرمز شریعت پناهی

سایت‌های تبشیری

سایت‌های وابسته به جریان مسیحیت تبشیری نیز همسو با دیگر رسانه‌ها، فضای مجازی را از واکنش‌های این جریان نسبت به انتخابات آمریکا دست خالی نگذاشتند.

۱. «اف. سی. ان. ان»

دو سایت «محبت نیوز» و «اف. سی. ان. ان» در طول چهار سال ، حامی ترامپ بوده‌اند اما در حال حاضر سایت اف. سی. ان. ان، با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای به‌سمت بایدن سوق یافته و اخبار خود را با رویکرد حمایت از دموکرات‌‌ها منتشر می‌کند. در تحریریه این سایت که زیر نظر سازمان ۲.۲.۲ فعالیت دارد، مجموعا ۱۱ خبر، درباره انتخابات آمریکا تهیه و منتشر شده است که با رویکرد سابق «شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان» در تناقضی آشکار قرار دارد.

هشت خبر از این مجموعه اخبار به نوعی کاندیدای دموکرات‌ها را مورد حمایت قرار داده است. این سایت نیز البته از هجمه نسبت به نظام خالی نبود، تیتر «تلاش ایران برای ایجاد اغتشاش و سردرگمی در انتخابات آمریکا» از آن جمله است.

۲. محبت نیوز

سایت محبت نیوز، رویکرد همیشگی خود یعنی تخریب چهره مذهب و مقابله با اسلام را در انتخابات آمریکا هم نشان داد. این سایت در همین راستا کوشید تا نامزد حزب دموکرات را متمایل به اسلام نشان دهد. محبت نیوز با اشاره به نمونه‌هایی از رفتار یا سخنان بایدن درباره مسلمانان و حمایت دو نماینده مسلمان آمریکایی از او، سعی بر آن داشت تا بایدن را در مقابل مسیحیان و آرمان‌های آن‌ها قرار دهد. در مجموع این سایت تبشیری، هشت خبر با گرایش حمایت از ترامپ و در تقابل با بایدن منتشر کرد.

نکته دیگر در متن خبرهای محبت نیوز طرح ادعای گرایش مردم ایران به ترامپ بر اساس نظر سنجی‌های مختلف بود. سایت مزبور در اخباری مانند «ایرانیان به کدام نامزد انتخابات آمریکا تمایل دارند؟» مدعی شد که اکثر مردم ایران در جهت مخالفت با نظام و به امید تضعیف آن به سیاست‌های ترامپ علاقه‌مندند.

مهره‌های تبشیری

۱. «رضا صفا»

مدیر مجری و گرداننده اصلی شبکه تبشیری «نجات»، پس از اعلام نتایج نهایی شمارش آراء، در مطلبی نوشت: «امروز برای بسیاری از ما در آمریکا روز غم‌انگیزی است، نه به خاطر اینکه دموکرات‌ها کاخ سفید را برده‌اند. چرا که آن‌ها می‌آیند و می‌روند. بلکه به این خاطر که ایده یک دموکراسی واقعی لکه‌دار می‌شود. من در اروپا، خاورمیانه و آمریکا زندگی کرده ام… من قبلاً آمریکا را تنها دموکراسی واقعی در نظر می‌گرفتم، دیگر نه و این قلب من را می‌شکند. دیگر ای. بی. سی، ان. بی. سی، سی. بی. اس، سی. ان. ان یا هیچ رسانه‌ای را که گزارش هایش خراب و فاسد است، نگاه نخواهم کرد. من یک مسیحی هستم!»

وی پیش از آغاز کارزار انتخابات بارها حمایت خود را از ترامپ اعلام و او را بهترین رئیس‌جمهور آمریکا خطاب کرده بود.

۲. «رامین پارسا»

پارسا را می‌توان یکی از فعال‌ترین عناصر مسیحیت تبشیری در خصوص انتخابات آمریکا به‌شمار آورد. وی از معدود عناصر جریان محسوب می‌شود که حتی در ایام تبلیغات و پیش از برگزاری انتخابات به حمایت از ترامپ پرداخت. وی پس از اعلام تدریجی نتایج، موضوع تقلب در انتخابات آمریکا را پیش کشید و در مطلبی اعلام کرد و برای پرزیدنت ترامپ در دعا باشید:

«دموکرات‌ها که دزد هستند و سعی کردند انتخابات آمریکا را بدزدند. دموکرات‌ها همان کسانی هستند که از امام خمینی(ره) حمایت کردند. به انقلاب اسلامی در ایران کمک کردند. طرفدار همجنس‌بازی و سقط جنین و اسلام هستند. دموکرات‌ها طرفدار برده‌داری و جدایی سفیدپوستان از سیاه‌پوستان بودند. دموکرات‌ها کمونیست، سوسیالیست و فاشیست هستند. دعا کنید، خداوند رسوایشان کند. به نام نامی خداوند عیسی مسیح.»

پس از انتشار این پست رامین پارسا در مطلبی دیگر ضمن تأکید بر تقلب ادعا کرد که دموکرات‌ها برنده انتخابات نشدند، جو بایدن نتوانست انتخابات را ببرد. آن‌ها انتخابات را از ترامپ دزدیدند. ترامپ پیروز انتخابات است. دعا و صبر کنید.

پارسا حتی بعد از اعلام قطعی آراء نیز همچنان بر ادعای تقلب در انتخابات اصرار ورزید: «منتظر بمانید تا تقلب دموکرات‌ها آشکار شود. سکوت کنید و به دعا ادامه دهید. بایدن انتخابات را برنده نشده است. آرامش خود را حفظ کنید.»

این مهره تبشیری در مجموع تعداد ۳۷ پست در همین راستا منتشر کرد. آخرین فعالیت رامین پارسا نیز به برد قطعی ترامپ در پرونده حقوقی انتخابات آمریکا اشاره دارد. او در پستی مدعی شد: «روح‌القدس صبح امروز به من گفت معجزه‌ای می‌کند که همه دنیا در وحشت و شوک فرو می‌روند. قلب‌های زیادی را افشا می‌کند. دوستان و دشمنان بزها را از گوسفندها جدا می‌کند. پرزیدنت، ترامپ توسط خدا انتخاب شده و چهار سال آینده رئیس‌جمهور خواهد بود.»

۳. «کامران کریمی»

این فرد ضمن حمایت از ترامپ در جریان مناظرات از چند روز مانده به انتخابات آمریکا فعالیت‌های خود را توسعه بخشید. در روز ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ (برابر با ۷ آبان ۱۳۹۹)، ابتدا اخباری در رد سلامت سیاسی بایدن و دروغگویی وی منتشر کرد. اوج فعالیت‌های این عنصر جریان تبشیر فارسی‌زبان در روز ۳ نوامبر (۱۳ آبان) بود. کامران کریمی در یک تصویر و دو پیغام ویدئویی به زبان فارسی و انگلیسی در صفحه شخصی‌اش ضمن حمایت از ترامپ و معرفی بایدن به‌عنوان حامی نظام جمهوری اسلامی ایران خطاب به ایرانیان ساکن آمریکا گفت:

«تقدیم به همه برادران و خواهران ایرانی‌ام در آمریکا که شهروند این ملت بزرگ هستند. بروید رأی دهید و بدانید که رأی به بایدن رأی به جمهوری اسلامی ایران و رأی به پرزیدنت ترامپ پایان کار جمهوری اسلامی ایران است. این دموکرات‌ها بودند که از طریق کارتر این نظام را بر سر کار آورده و این بلا را سر ایرانیان آوردند.»

۴. «مونا هاشمی»

مونا هاشمی دیگر عنصر مسیحیت صهیونیستی و از مجریان شبکه‌های سلطنت‌طلب نیز در زمینه انتخابات آمریکا فعال بود. وی قبل از اعلام نتایج ابتدایی به وضوح از ترامپ حمایت کرده و بعد از اعلام خبرهای احتمالی درباره احتمال پیروزی بایدن با زیر سؤال بردن انتخابات آمریکا به تقلب در انتخابات اشاره کرد.

۵. «علی شاهوری»

وی که از عناصر هتاک و تندرو مسیحیت تبشیری است. در صفحات اجتماعی خود در حمایت از ترامپ چهار پست منتشر کرد. او ترامپ را کوروش قرن جدید خواند و ابراز داشت: «انتخاب ترامپ می‌تواند قدرت مسیحیت صهیونیستی را بیش از پیش نموده و جمهوری اسلامی ایران را به سقوط نزدیک‌تر کند.»

۶. «کشیش حمیده»

مدیر و مجری تلویزیون «پیام آرامش» نیز بارها در حمایت از ترامپ سخن گفت. کشیش حمید بعد از اعلام نتایج ابتدایی و شکست احتمالی ترامپ، سیستم انتخاباتی آمریکا را مخدوش خوانده و از گرایش خود به‌سمت جمهوری‌خواهان پرده برداشت.

۷. «الین سرکیسیان»

این عنصر فعال در موسیقی تبشیری، بیش از ۲۵ پست در حمایت از دونالد ترامپ و در تقابل با جو بایدن منتشر کرد. در پست‌های منتشر شده الین سرکیسیان، چهره‌ای روحانی مظلوم و پاک از ترامپ به تصویر کشیده شده و در مقابل بایدن را فردی منقلب و دروغگو نشان داده است. ترغیب همفکران خود جهت رأی دادن و حضور سیاسی مسیحیان از اقدامات این مهره تبشیری طی انتخابات آمریکا بود که وی با نشر چند پست و ادعای رأی دادن به ترامپ تلاش کرد، مشارکت مسیحیان انجیلی را در انتخابات و به نفع ترامپ افزایش دهد.

همچون سایر مهره‌های تبشیری سرکیسیان نیز بعد از اعلام نتایج، بحث تقلب گسترده دموکرات ها را در مجموعه‌ای از پست‌ها پیش کشید. او در مجموع بیش از ۶۰ پست در صفحه خود درباره انتخابات آمریکا منتشر ساخت و از فعال‌ترین عناصر در این زمینه محسوب می‌شود.

***

مروری بر مواضع فوق‌الذکر، نشان می‌دهد، ارتباط یا در مرحله‌ای بالاتر، پیوند با سیاست و جریانهای قدرت یکی از ابعاد محرز و محوری بسیاری از جریانهای فرقه‌ای به‌ویژه فرقه‌های ریشه‌دار غربی است. رفتارشناسی جریان مسیحیت صهیونیستی طی انتخابات آبان‌ماه آمریکا، برجسته‌ترین نمود این امر طی سال‌های اخیر بود که گرایش‌های صهیونیستی و افراطی جریان مزبور را در حمایت از ترامپ که طی چهار سال ریاست‌جمهوری خود به رهبر مسیحیان انجیلی مبدل شده بود، هر چه بیشتر عیان ساخت.

جریان تبشیر فارسی زبان نیز به‌مثابه طفیلی صهیونیسم مسیحی و به‌ویژه مسیحیان انجیلی با پیروزی بایدن، چشم‌اندازی به وضوح دوران حاکمیت ترامپ برای پیشبرد بی‌چون و چرای اهداف تندروانه خود متصور نیست و همین مسئله است که سیل محتوای مبتنی بر ادعای تقلب و ترامپ‌ستایشگرانه را روانه رسانه‌های آن‌ها ساخته.

هر چند رویکرد بایدن نیز با وجود تعلق به مذهب کاتولیک و صهیونیسم بین الملل، دست کمی از سیاست های ترامپ نداشته است که نمونه آن حمایت تمام عیار از رژیم جانی و کودک کش صهیونیست در مسئله غزه می باشد.  اما به هر حال یک چیز واضح است.

رؤیای جریان تبشیر برای نیل کوتاه‌مدت اهداف و برنامه‌های گسترده مسیحی‌سازی و ضد اسلامی‌شان در نقاط مختلف جهان از یک سو و توسعه قدرت رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، با روی کار آمدن ترامپ دستکم برای چهار سال، سرعت بیشتری خواهد گرفت و همین مسئله است که برای جریان مزبور و سربازهایش یعنی مهره‌های تبشیری فارسی‌زبان رای نیارودن ترامپ گران می آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.