باید گفت بزرگترین شگرد فرقه ها و سرکرده های آنها استفاده بسیار عالی از روش های عملیات روانی است. این مجریان عملیات روانی با شناخت کامل، باورها و ارزشهای مخاطبان جامعه هدف به ویژه خرافات و یا نیروهای مافوق طبیعی می توانند جامعه هدف را به آسانی و با کمترین مقاومت مفتون عملیات روانی گسترده خود کنند.

به فرض مثال، توسل به باورهای خرافی حتی در زمان جنگ ها سابقه ای طولانی دارد. (متفکر، ۱۳۸۳ : ۲۴-۲۳) آمریکایی ها به ویژه “ادوارد جی لنزدیل” فرمانده عملیات پنهان آمریکا، پیشگام در به کارگیری تولید وحشت از طریق دامن زدن به خرافات و نیروهای مافوق طبیعی است. لنزدیل استراتژی خود را با قساوت هر چه تمام تر در فیلیپین به کار برد. در آنجا وی در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی در مقام رئیس عملیات جاسوسی سیا در عملیات های ضد شورش علیه شورشیان هوک فیلیپین خدمت می کرد. (حسینی، 34-33:1383)

از این تکنیک برای ایجاد کجروی های مذهبی و در نهایت تخریب چهره اسلام واقعی نیز استفاده می شود؛ مساله ای که امروزه جامعه ما نیز به شدت با آن دست به گریبان است؛ تا آنجا که آیت….. مکارم شیرازی همانند بسیاری از علمای کشور در بیانی انتقادی نسبت به رواج خرافه پرستی در کشور هشدار می دهد و از مردم خواست که برای برآورده شدن حاجات خود به مبانی اسلامی و قرآنی چنگ بزنند. وی نادانی، فرصت طلبی افراد سودجو و بیگانگان را سرچشمه اصلی خرافه پرستی در کشور دانست و اظهار داشت: به مردم هشدار می دهم که در دام خرافه پرستان نیفتند و بدانید که در این میان افرادی سودجو و فرصت طلب با هدایت دشمنان در کشور به دنبال ترویج افکار خرافی هستند. (جنیدی (۱۳۹۱ ۲۳۰)

مصداق توسل به خرافات و نیروهای ماوراء الطبیعه

نمونه اول: پیتر واتسون در کتابی تحت عنوان “پیکار در اندیشه: استفاده های نیک و بد نظامی از روان شناسی” برخی از شیوه های عملیات روانی مبتکرانه را بیان نموده است. واتسون با بررسی گزارش های نظامی طبقه بندی شده دریافت که ویت کنگها نسبت به دفن شدن در یک گور بی نشان بسیار خرافاتی هستند بنابراین او عملیات روانی مبتنی بر روح را پایه ریزی کرد و آن را عملیات «ارواح سرگردان» نام نهاد.

نمونه دوم: در مصداق تکنیک توسل به خرافات و نیروهای ماوراء الطبیعه می توان به طرح طب مکمل و سایمنتولوژی در فرقه عرفان حلقه اشاره نمود. محمد علی طاهری با طرح مباحث فرادرمانی القاء می کند که تمام بیماری های فرد به سبب موجودات غیر ارگانیک است؛ موجودات غیر ارگانیک را اجنه و روح های سرگردان معرفی می کند. در کتاب های وی برای اجنه وظایف خاصی مبتنی بر باورهای عامیانه طرح ریزی شده است و القای این مطلب به بیمار موجب توهم و اسکیزوفرنی می گردد. برای نمونه یکی از مخاطبان تعالیم محمد علی طاهری اظهار داشت: «در تشییع جنازه مادر بزرگ خود شرکت نکردم؛ چرا که روح های سرگردان در بهشت زهرا فراوان هستند و وارد بدن من می شوند و ایجاد بیماری می کنند. بنابراین عرفان حلقه با استفاده ابزاری از خرافات و یا نیروهای مافوق طبیعی با شناخت کامل باورها و ارزشها و نیازهای عمومی مخاطبان جامعه هدف به آسانی و با کمترین مقاومت آنها را مفتون عملیات روانی گسترده خود کرده و در جهت جذب پیروان فرقه ای پیش می برد.

در فرقه های نوظهور از شگرد توسل به خرافات و نیروهای ماوراء الطبیعه  بسیار استفاده می گردد، چراکه این شگرد قابل ارزیابی، آزمایش و یا انکار نیست. خرافات خود نیز چون بر پایه اوهام  و خیالات است، قابلیت ارزیابی را ندارد، افرادی که به این فرقه ها می پیوندند، توان تشخیص این موضوع را ندارند، لذا در ادامه فعالیت در فرقه، دچار آن می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.