درهای باز سازمانی بین المللی است که وظیفه خود را کمک به مسیحیان آسیب دیده در بیش از ۶۰ کشوری عنوان کرده که در آن نوکیشان مسیحی از نظر اجتماعی یا قانونی تحت فشار هستند. درهای باز در زمینه توزیع انجیل و متون تبشیری و تولید و پخش محصولات رادیویی و تلویزیونی فعالیت می کند و هدف خود را بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به آزار جهانی نسبت به مسیحیان، دعا از راه دور و پشتیبانی مسیحیان در سراسر جهان می داند. مرکز این سازمان در شهر «ارملو» در ایالت گردرلند هلند است و دفاتری نیز در نقاط مختلف دنیا دارد، مانند دفتر ایالات متحده در شهر «سانتا آنا» ایالت کالیفرنیا.

سازمان تبشیری درهای باز در سال ۱۹۵۵ توسط «اندرو واندر ویجل» (۱) هلندی تأسیس شد. وی به برادر اندرو معروف است. برادر اندرو، فرزند آهنگری ناشنوا در دهکده «ویت» در کشور هلند بود. وی در سال ۱۹۶۴ به استخدام ارتش هلند درآمد. اندرو به خاطر فقر خانوادگی و برای دریافت غذا به کلیسا می رفته است. وی از جمله سربازان اعزامی هلند به جنگ اندونزی بود. جنگی که به کشتار افراد بیشماری توسط نیروهای متجاوز هلندی انجامید. در این جنگ وی گروهی از سربازان را دور خود جمع کرد. آنها برای گروهشان شعاری ساخته بودند و بر تخته آگهی اردوگاه سربازان نصب کردند. شعار آنها چنین بود: «زندگی و جرئت در دیوانگی است. عقل را رها کنیدطراحی چنین شعارهایی به جهت تهییج سربازان در ارتکاب جنایات بیشتر علیه مسلمانان اندونزیایی صورت می گرفت.

اندرو در نتیجه تبعات حضورش در ارتش به دلیل مشکلات روحی روانی مدتها دائم الخمر بود. وی پس از مدتی به گروه های میسیونری پیوست. یکی از جمله های معروف اندرو در زمینه حمایت جریان تبشیر از استعمارگری غربیان عبارتی است که در پاسخ به فردی چینی در کتاب خود تحت عنوان «انجیل در پشت پرده آهنین» بیان می کند. مرد چینی میسیونرها را جاسوسان غرب نامیده بود. اندرو چنین پاسخ میدهد:«ما در غرب هرگز بین وفاداری به مسیح و وفاداری به میهن تضادی نمی دیدیم»(3).

اولین اقدام جدی وی به قاچاق انجیل برای مسیحیان در زمان استیلای اتحاد جماهیر شوروی در لهستان باز می گردد؛ فعالیتی که به تمام مناطق تحت کنترل اتحاد جماهیر شوروی گسترش داد. در سال ۱۹۵۷ یک خودرو فولکس واگن تهیه کرد که از آن برای ارسال انجیل به بلوک کمونیستی استفاده می کرد. برادر اندرو مرداد ماه ۱۳۸۶ در یک مراسم معارفه در ایران شرکت کرده است.

مقر اصلی سازمان درهای باز در کشور هلند است و توانسته به تدریج در نقاط مختلف دنیا شعب نمایندگی تأسیس کند تا جایی که شمار نمایندگی های این سازمان در سال ۲۰۰۷ بیش از ۲۷ کشور دنیا را تحت پوشش گرفت که استرالیا برزیل ،کانادا، شیلی، دانمارک، فرانسه، آلمان اندونزی، ایتالیا، مالزی ،هلند نیوزیلند نروژ، فیلیپین، لهستان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، انگلستان، ایرلند و ایالات متحده از آن جمله اند.

نمایندگی های سازمان درهای باز به شکلی مستقل در کشورهای میزبان ثبت شده اند و گزارش های مالی سالیانه جداگانه ای دارند. هیئت رئیسه آنها نیز با نظارت دفتر مرکزی سازمان انتخاب می شوند.

سازمان تبشیری درهای باز نزدیک به ۶۰ سال سابقه تبشیری در کشورهای مختلف دنیا دارد و عضو اصلی «شورای انجیلی تأمین مالی» است. همچنین مبدع طرح مراسم «روز جهانی حمایت از کلیساهای در معرض خطر»(3) می باشد که در ۲ نوامبر ۲۰۱۴ برگزار شد.

سازمان مذکور، شبکه سازی در میان جماعت های مسیحی و رهبران کلیساها را از اهداف اصلی خود می داند. تربیت مبلغ حمایت و اعزام آنان به کشورهای مختلف نیز در این راستا به انجام می رسد. این سازمان از جمله حامیان اصلی کنفرانس ها و سمینارهای مسیحی در داخل و خارج ایران است. همچنین از حامیان اصلی شبکه ماهواره ای تبشیری است «ست سون پارس» (Sat 7 pars) می باشد.

رئوس اقدامات سازمان درهای باز

۹۵۵ : آغاز قاچاق انجیل به شرق اروپا توسط برادر اندرو.

1۹۵۶ :شروع سفر اندرو به اتحاد جماهیر شوروی بیش از ۲۰۰ هزار مایل رانندگی و پخش انجیل.

۱۹۵۵-۱۹۷۸: توسعه فعالیت ها: سازمان درهای باز شبکه خود را به سراسر شرق اروپا و اتحاد جماهیر شوروی گسترش داد، سپس کمک به مسیحیان به اصطلاح آزار دیده را در دستور کار خود قرار داد.

۱۹۶۷ سرگذشت برادر اندرو در کتابی با عنوان «قاچاقچی خدا» منتشر شد. این کتاب از پرفروش ترین کتابهای مسیحی در زمان خود بوده است.

۱۹۷۸ : سازمان تبشیری خاورمیانه زیر نظر درهای باز تأسیس شده و پروژه ارتباط گیری با کلیساهای خاورمیانه آغاز می شود.

۱۹۸۱: عملیات موسم به «مروارید» اجرا شد. طی این عملیات تنها در یک شب، یک میلیون انجیل به ساحل دریا در چین رسانده شد. مجله «تایم»، تعبیر «سفر دریایی بی باکانه» را به آن می دهد.

۱۹۸۲: کمپین «هفت ساله دعا برای آزادی بلوک شرق» تشکیل می شود. این کمپین با سقوط دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید.

۱۹۸۵: اجرای «عملیات نبرد سهمگین»(5) طی این برنامه پنج میلیون جلد کتب تبشیری در آمریکای لاتین پخش شده و هزاران نفر از جوانان دوره های شاگردسازی را گذراندند تا هسته های تبشیری را در منطقه بنیان گذاری کنند.

1989 :درهای باز یک میلیون کتاب عهد جدید )اناجیل و رسالات( را به روسیه ارسال کرد.

۱۹۹۲: اجرای عملیات «ساموئل» که طی آن یک میلیون جلد انجیل در میان کودکان مناطق دور افتاده اتحاد جماهیر شوروی سابق، توزیع شد.

۹۹۲  :طرح مطالعه کتاب مقدس و الهیات اوانجلیکال، طی این طرح کلیساهای چین به کتاب مقدس و کتب الهیات اوانجلیکال مجهز شدند.

۱۹۹۳ : چاپ کتاب در آلبانی، برادر اندرو نسخه کاملی از کتاب مقدس را به رئیس جمهور آلبانی اهداء کرد. آلبانی قبل از این تاریخ خود را اولین دولت الحادی جهان اعلام کرده بود.

1۹۹۴ : کتاب «داستان های جذاب» برگرفته از داستان های کتاب مقدس چاپ و در بین کودکان چینی توزیع شد.

۱۹۹۶ :کتاب «انجیل آگاپه»(6) یا مطالعه عاشقانه کتاب مقدس بر اساس الهیات اوانجلیکال در کشورهای اسپانیایی زبان آمریکای لاتین چاپ و توزیع شد.

۱۹۹۷: «سازمان جهانی مشارکت تبشیر اوانجلیکال»(7) جایزه بین المللی آزادی مذهبی را به برادر اندرو اعطا کرد.

۱۹۹۸: عملیات «نان روزانه» سازمان تبشیری درهای باز، اولین پروژه کمک های انسان دوستانه خود را راه اندازی کرد و طی آن به توزیع هوایی مواد غذایی و تجهیزات در مناطق دور افتاده و جنگ زده جنوب سودان پرداخت. این اقدام در راستای هدف بلند مدت ایالات متحده در تجزیه سودان صورت گرفت.

۱۹۹۹: سازمان درهای باز بیش از دو میلیون جلد کتاب مقدس و منابع مطالعه اوانجلیکال به زبان چینی را به چین ارسال کرد.

۲۰۰۲ : سازمان درهای باز کمپین «هفت سال مبارزه منفی با چین از طریق دعا» را راه اندازی کرد که به ادعای این سازمان، منجر به پایه گذاری بازی های المپیک پکن ۲۰۰۸ شد؛ فرصتی که شاید نقطه عطفی برای فعالیت این سازمان در چین به وجود آورد.

۲۰۰۵ : سازمان درهای باز، شعبه ایالات متحده خود را برای دریافت کمک از مردم آمریکا برای مسیحیان در دیگر نقاط جهان افتتاح کرد.

۲۰۰۶ : سازمان درهای باز برنامه ۱۲ ساعته نمایش مشکلات مسیحیان دنیا را در تعدادی از کلیساهای ایالات متحده به اجرا درآورد.

2008: کمپین المپیک چین، برنامه استفاده از فرصت المپیک برای فعالیت تبشیری در چین را به اجرا درآورد.

۲۰۱۰ : سازمان درهای باز در همکاری با «موزه تالرنس»، بخشی را برای نمایش آزار و اذیت مسیحیان در عراق افتتاح کرد.

فعالیتهای شاخص سازمان درهای باز

عملیات مروارید

در ۱۸ ژوئن ۱۹۸۱ سازمان درهای باز یک میلیون انجیل به زبان چینی را در یک شب به ساحلی در نزدیکی شهر «شانتو» در «جنوب چین» پیاده کرد.

داوطلبانی از ۲۰ ملیت مختلف پروژه مروارید را به مدیریت «برادر دیوید» به اجرا در آوردند. برای اجرای این عملیات از شناوری ۱۳۷ فوتی به نام گابریلا استفاده شد که ۲۳۲ بسته ضدآب به وزن یک تن، حاوی یک میلیون انجیل به زبان چینی را حمل می کرد. شناور در ساعت ۹ شب به ساحل وارد شد. ۱۰ هزار مسیحی چینی آماده شده بودند تا انجیل ها را در عملیاتی از ساحل به نقاط مختلف چین منتقل کنند(8).

مجله تایم پروژه مروارید را مأموریتی تحسین برانگیز… و بزرگترین عملیات در نوع خود در تاریخ چین معرفی کرد(9). همچنین پس از اتخاذ سیاست «گلاسنوست» یا فضای باز میخائیل گورباچف که در ۱۹۸۵ به اجرا درآمد، سازمان درهای باز یک میلیون انجیل به زبان روسی را برای کلیسای ارتودکس روسیه با هزینه ۲٫۵ میلیون دلار ارسال کرد. این اقدام با مشارکت «اتحادیه انجمن های کتاب مقدس»(10) در مدت زمانی حدود یک سال صورت گرفت.

یکی از برنامه های سازمان درهای باز ایجاد موج رسانه ای مسموم در مقابل هرگونه تصمیم با همکاری بین المللی به سود جوامع اسلامی است. در سال ۲۰۱۰ پس از تصویب قطعنامه سازمان ملل در خصوص ممنوعیت اهانت به مقدسات ادیان سازمان درهای باز طوماری تهیه کرده و توانست امضای ۴۲۸ هزار و ۸۵۶ نفر از بیش از ۷۰ کشور را جمع آوری کند. امضا کنندگان این طومار که حق جهانی برای ایمان داشتن عنوان داشت. آنچه را از نگاه این سازمان آزادی مذهبی نامیده شد، تایید نمودند و در عین حال، قطعنامه سازمان ملل متحد در خصوص ممنوعیت افترا به مذهب و اهانت به ادیان را رد و محکوم کردند ،چرا که توهین به مقدسات اسلامی را حق مسلم مسیحیان در فرآیند تبشیر قلمداد می کردند. این طومار در روز دوشنبه ۶ دسامبر ۲۰۱۰ به سازمان ملل متحد در نیویورک تحویل داده شد.

ممنوعیت توهین به مقدسات ادیان، بارها توسط کشورهای عضو سازمان ملل از سال ۱۹۹۹ پیشنهاد شده و چندین قطعنامه غیر الزام آور درباره محکومیت «توهین به دین» در سازمان ملل به تصویب رسیده است. این قطعنامه از طرف سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد و حمایت می شود که به موجب آن هرگونه اظهاراتی که باعث «دامن زدن به تبعیض، افراط گرایی، تصور نادرست، چند دستگی و…» شود، ممنوع شمرده شده است.

توزیع مرسولات تبشیری

تنها در سال ۲۰۱۱، سازمان تبشیری درهای باز، بیش از ۳۰۱ میلیون جلد کتاب مقدس انجیل کودکان و سایر مواد آموزشی تبشیری را در ۵۰ کشور جهان توزیع کرد. این رقم در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۲٫۳ میلیون جلد رسید. طی برنامه های این سازمان در سال ۲۰۱۲، حدود ۲۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سراسر جهان آموزش های تبشیری دیدند و ۱۷۲ هزار نفر داوطلبانه در پروژه های توسعه اجتماعی این سازمان خدمت کردند. در سال ۲۰۱۳ درهای باز ۳۲۶ هزار نفر را در دوره های کلامی روزهای یکشنبه آموزش داد و کارگاههای مختلفی در مورد چگونگی مقابله با فشار به کلیساها برگزار کرد. در این سال این سازمان ۲۵۷ هزار نفر را از طریق پروژه های توسعه اقتصادی اجتماعی از جمله فعالیتهای کمک به امرار معاش، کمک به زندانیان، مرمت کلیسا و کمک های اضطراری دعوت به خدمت کرده است.

گزارش مالی سازمان درهای باز

باید توجه داشت گزارش های گردش سالیانه مالی سازمان درهای باز بین المللی با سازمان درهای باز هلند که هر دو در هلند واقع اند، متفاوت بوده و آن ها دو مؤسسه متمایز به ثبت رسیده هستند. وضع برای دیگر شعب این سازمان نیز به همین صورت است.

در سال ۲۰۱۲ «استیو ریدوی» به عنوان رئیس موقت نمایندگی این سازمان در ایالات متحده ۲۸۶۵۰ دلار حقوق دریافت کرده و «کارل مولر» رئیس اسبق نیز ۸۲٬۹۱۹ دلار دریافتی داشته است. جمع مبالغ نشان می دهد که حقوق سالیانه مدیر این سازمان در صورت یک سال فعالیت کامل، بیش از ۱۰۰ هزار دلار در سال است.

فعالیت های اجرایی

  • ارسال انجیل و دیگر متون آموزشی تبشیری.
  • ارائه آموزشهای تبشیری معنوی و برگزاری دوره های شاگرد سازی.
  • انجام سمینارهای مختلف در خصوص زندگی و مشکلات خانوادگی با رویکرد ارائه راه حل های مسیحی.
  • برگزاری کارگاههای آموزشی با عنوان «راست قامت در طوفان» به منظور تدریس چگونگی اداره کلیسا و فعالیت های تبشیری در شرایطی که «تحت آزار و اذیت» نامیده می شود.
  • برگزاری دوره های سواد آموزی برای بی سوادان با تکیه بر متون کتاب مقدس.
  • تأمین تجهیزات و ارائه آموزش حرفه ای برای کمک به زنان بیوه، خانواده های زندانیان عقیدتی، آواره و بیکار به منظور ارتقای سطح زندگی این اقشار.
  • ارائه مساعدت و مشاوره های حقوقی و روانشناسی به زندانیان و خانواده های آن ها .
  • کمک برای تامین منابع مالی طرح ها، تجهیزات کلیساها و کالج های کتاب مقدس.
  • کمک های معیشتی به کشیشان و خادمان کلیساهای مناطق هدف.
  • تأمین تجهیزات رسانه ای لازم برای کلیساها و مراکز آموزشی در مناطق هدف مانند چاپگر، رادیو ضبط، دستگاه فتوکپی، وسیله حمل و نقل و دیگر تجهیزات مورد نیاز .
  • حمایت مادی و تشکیلاتی از کالج های کتاب مقدس مؤسسات تبشیری بازپروری، مراکز امدادرسان به پناهندگان، زنان بیوه و کودکان یتیم.

فشار حقوق بشری

 لیست دیده بان جهانی(11)

یکی از فعالیت های سازمان درهای باز برای فشار حقوق بشری بر کشورهای هدف، تهیه و انتشار گزارش سالانه «لیست دیده بان جهانی» است. در این گزارش کشورها بر اساس آنچه «شدت آزار و اذیت مسیحیان» نامیده شده رتبه بندی می شوند. این سازمان معیارهای مورد ارزیابی خود در این زمینه را در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ مورد بازنگری قرارداد.

اسامی ۵۰ کشور بر اساس گزارش سال ۲۰۱۳ سازمان درهای باز به ترتیب سخت ترین فضا برای مسیحیان به شرح ذیل        می باشد.

1-کره شمالی ۲ -سومالی  3-سوریه 4-عراق ۵ -افغانستان ۶ -عربستان سعودی 7-مالدیو ۸ -پاکستان ۹ -ایران ۱۰ – یمن 11-سودان ۱۲ -اریتره ۱۳ -لیبی ۱۴ – نیجریا نیجریه ۱۵ -ازبکستان ۱۶ -جمهوری آفریقای مرکزی ۱۷ -اتیوپی ۱۸ -ویتنام ۱۹ -قطر ۲۰ -ترکمنستان ۲۱ – لائوس ۲۲ – مصر ۲۳ – میانمار ۲4 -برونئی ۲۵ -کلمبیا 2۶ – اردن ۲۷ – عمان ۲۸ – هند ۲۹ – سریلانکا  ۳۰ -تونس ۳۱- بوتان 3۲ -الجزایر 3۳ -مالی 34- فلسطین 3۵ -امارات متحده عربی 3۶ – موریتانی 37 – چین 38 -کویت 3۹ -قراقستان 40- مالزی 4۱ – بحرین 4۲ -کومور 4۳ -کنیا 44 – مراکش 45- تاجیکستان 46- جیبوتی 47- اندونزی 4۸ -بنگلادش 4۹ – تانزانیا ۵۰ -نیجریه یا نیجر

فشار برای آزادی زندانیان مسیحی

این سازمان در طرحی موسوم به طرح «ارسال نامه» سعی دارد از مسیحیان و شخصیت های کلیسایی برای مسیحیان بازداشتی در نقاط مختلف دنیا و به خصوص ایران نامه جمع کرده و به دست آنها برساند. درهای باز در سایت رسمی خود اعلام کرده است که به شش نفر از زندانیان مسیحی تبشیری در ایران دسترسی داشته و می تواند نامه ها را به دست آنها برساند. به اعتقاد این سازمان، این کار مقاومت این افراد را در برابر دادگاه افزایش داده و به حمایت جهانی امیدوار می کند.

دستورالعمل سازمان درهای باز برای دریافت و ارسال نامه ها به ایران به این شرح است.

  • نامه خود را خطاب به یکی از زندانیان بنویسید و یا خطاب به تک تک آن ها به (طور جداگانه).
  • می توانید از کارت پستال با نقاشی بچه ها در کنار نامه استفاده کنید. کارت پستال های منظره، کوهستان و مراکز زیبا بسیار مورد علاقه ایرانیان است.
  • به زبان انگلیسی ساده بنویسید.
  • یکی دو آیه از کتاب مقدس را در نامه بنویسد.
  • نامی از سازمان درهای باز در نامه های خود ذکر نکنید.
  • از دیگر زندانیان سیاسی در نامه خود نام نبرید.
  • در نامه خود به اسلام هیچ اشاره ای نکنید.
  • آدرسی در ایالات متحده یا انگلستان ننویسید و یا از کارت پستال های حاوی نمادهای کشورها استفاده نکنید.
  • به هیچ عنوان به اسرائیل اشاره نکنید، حتی زمانی که از کتاب مقدسی نقل قول می کنید. همچنین از تصاویر، پرچم، نقشه های اسرائیل یا نشانه های عبری استفاده نکنید، چرا که می تواند مشکل بیشتری برای زندانیان عقیدتی در ایران ایجاد کند.
  • به هیچ عنوان از دین مسلط در ایران و افراط گرایان در این کشور دولت، سیستم قضایی و یا رهبران سیاسی انتقادی نکنید.
  • کارت هایی که تصاویر حیوانات را به عنوان تصویر اصلی دارند، ارسال نکنید.
  • از ارسال پول یا اوراق حمایت مالی برای کمک خودداری کنید.
  • نشانی کامل و عکس واقعی خود را در نامه درج نکنید.
  • کارت خود را در یک پاکت ارسال کنید و نشانی سازمان درهای باز را بر روی کارت پستال خود ننویسید.

همکاری با وزارت خارجه ایالات متحده

سازمان درهای باز با کمک مالی دفتر امور آموزشی و فرهنگی وزارت خارجه ایالات متحده، توانسته پایگاه جامع اطلاعات دانشجویان و استادان در حال تحصیل یا شاغل در مؤسسات آموزش عالی ایالات متحده را تهیه کند. این سازمان از این پایگاه برای برنامه ریزی در خصوص دانشجویان خارجی ساکن در آمریکا و دانشجویان آمریکایی در خارج استفاده می کنند.

 

 

پی نوشت:

Andrew van der Bijl-1

2- برادر اندرو، انجیل در پشت پرده آهنین، ترجمه فریدون رجانی، انتشارات آفتاب عدالت، ۱۳۶۰، سمن ۵۸۳

  1. Evangelical Counol for Financial Accountability (ECFA)

4.IDOP

  1. PROJECT CROSSFIRE

6: AGAPE STUDY BIBLE

  1. World Evangelical Fellowship

8.Paul Hattaway, Doug Sutphen (Brother David) has gone to bo with Jesus, ASSIST News Service, Tuesday, May 8, 2007

  1. Hoyle, Russ: Bing W. Wong (1981-10-19). “Risky Rendezvous at watow” TIME Magazine

10- اتحادیه انجمن های کتاب مقدسی، اتحادیه ای متشکل از انجمن های کتاب مقدس در ۱۲۶ کشور بوده و در حال مایکل ژروه (Michael Perreau) مدیریت آن را بر عهده دارد.

  1. Wodd Watch List (WWL)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.