مولوی عبدالحمید

فرقه پژوهی برداشت از پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

عبدالحمید در رفتاری عجیب، پس از تبریک نوروز که تاکنون آن را بدعت می‌شمرده، اجازه بازدید از مسجد مکی به زنان بی‌حجاب داده که در ماه رمضان، از آنان با شربت و شیرینی پذیرایی می‌شود؛ وی که برخلاف تمامی مسلمانان عالم، اجازه ورود زن بی‌حجاب را به مسجد داده، در وضعیت بغرنجی در جلب هواداران خود قرار گرفته و از این طریق می‌خواهد دوباره به او توجهات جلب گردد.

در جریان اغتشاشات شهریور و مهر 1401 در برخی شهرهای ایران که به بهانه فوت دختری در تهران آغاز شد، برخی از اقلیت‌های مذهبی که گمان کردند، می‌توانند از این آب گل‌آلود استفاده کنند، به مخالفین پیوستند. یکی از کسانی‌که خود را به عنوان لیدر مخالفین مطرح کرد، عبدالحمید بود که برای رهبری تمام مخالفین، مجبور شد در سخنرانی نماز جمعه، مطالبی خلاف اسلام و خلاف مذهبش مطرح کند و این کار را حدود 6 ماه است که به صورت هفتگی ادامه داده و سعی بر زنده نگه داشتن این مسیر دارد.[1] با این‌که در هفته‌های گذشته انتقاد خاصی نسبت به نظام نداشت و با سخنانی آرام به مشکلات جامعه و مردم بلوچ پرداخت، در هفته گذشته با کاری عجیب، دوباره خود را در رسانه‌ها مطرح کرده و قصد دارد بگوید که وی رهبری لایق برای اغتشاشگران است و اغتشاشگران با وی به خواسته‌های خود می‌رسند.

او در رفتاری عجیب، پس از تبریک نوروز که تاکنون توسط وی بدعت شمرده می‌شد،[2] اجازه بازدید از مسجد مکی به مسافران نوروزی را داد و در ماه رمضان، از آنان با شربت و شیرینی پذیرایی کرد و خود به استقبال آنان آمد و خوشامد می‌گوید و از ورود زنان به مسجد مکی ممانعت نکرده، حتی به پوشش زنان هم هیچ اهمیتی نداده که عده‌ای بدون حاب در این مسجد حاضر شدند.

این تغییر مواضع در رفتار با فتاوای مذهبشان و حتی با رفتار ماه قبلشان که در نیمه شعبان در مراسم عروسی و ازدواج آسان که برپا کردند، اجازه ورود به زنان که نیمی از صاحبان مراسم بودند، داده نشد، نشان می‌دهد که عبدالحمید در یک بازی سیاسی قرار گرفته که از طرف افراد مذهبی به او مشاوره داده نمی‌شود، بلکه خط مشی او از طرف همان حامیان و تحریک کنندگان خارجی اغتشاشات مشخص می‌شود.

عبدالحمید که برخلاف تمامی مسلمانان عالم، اجازه ورود زن بی‌حجاب را به مسجد داده است و این خلاف سیره علمای فریقین است و اقرار یکی از مصاحبه شوندگان هم این بود که در هر کشور اسلامی که به عنوان توریست رفته، باید از پوششی استفاده می‌کرد، غیر از مسجد مکی، در وضعیت بغرنجی در جلب هواداران خود قرار گرفته است. از طرفی با مسائل مخالف اسلام که در این مدت مطرح کرده، از سوی علمای اهل سنت طرد شده است، مگر اینکه عالمی از اهل سنت، به علت سنی بودن وی در برابر نظام اسلامی شیعه، هنوز از او طرفداری کند و از طرفی حمایت‌های خارجی، با سخنرانی‌های غیر انتقادی و آرام وی از او سلب می‌شود. بنابراین وی نیاز فوری به واکنش‌های سخت از سوی نظام دارد که حمایت علمای اهل سنت را از خود بیشتر کند و نیز نیاز به مخالفت از طرف مذهبی‌های شیعه و وابستگان به نظام دارد تا دوباره به سوی او توجهات بازگردد و به عنوان رهبر مخالفین نظام که متهم به محدود کردن زنان شده قرار گیرد. هدف از طراحی این کار (ورود زنان بی‌حجاب به مسجد مکی) از سمت او یا اتاق فکر خارجی این جریان، برگرداندن وی به سمت توجهاتی است که مدتی کم‌رنگ شده بود.

اکنون این اتفاق افتاده و عده‌ای برای این‌که ماهیت ضد دینی و ضد مذهبی عبدالحمید را نشان دهند، به صورت گسترده، کلیپ دیدار وی با زنان بی‌حجاب در مسجد مکی را منتشر می‌کنند و مصاحبه‌هایی که افراد مختلف از یک خانواده در آن سخن گفته‌اند، در رسانه‌ها نشر داده شده و چهره‌ای زیبا از وی با رفتاری منطقی و مناسب با زنان در افکار عمومی جا می‌اندازند.

این رفتارهای تصنعی و پخش گسترده آن، نمی‌تواند سخت‌گیری‌های گذشته و حتی اجحاف به زنان بلوچ در حال حاضر را مخفی کند. این رفتارها جهت بازتاب چهره‌ای غیر خشن از عبدالحمید است که یا دست از مذهب و دینش برداشته و یا در بازی‌های سیاسی، تقیه می‌کند و نظر خود و مذهبش را مخفی می‌کند.

پی‌نوشت:

1- «تحریف تاریخ توسط عبدالحمید جهت مقابله با نظام»

«سوء استفاده عبدالحمید از تاریخ در مخالفتش با نظام»

«همراهی عبدالحمید با شعار نه به اعدام»

«توجیهات عبدالحمید برای کنار گذاشتن حکم اعدام»

«حمایت عبدالحمید از تشکیل حکومت اسرائیل و به رسمیت شناختن آن»

«دفاع عبدالحمید از ملی گرایی جهت رهبری مخالفین نظام»

2- محمود الفتاوی (فتاوای دارالعلوم زاهدان)، مفتی خدانظر، زیرنظر عبدالحمید، ص1431-1433.