دراویش

فرقه پژوهی

معاندین جمهوری اسلامی ادعای اتحاد دارند ولی با دقت در عملکرد هر کدام از این جریان ها مشاهده می شود که هر کدام در پی منافع خویش هستند و به تعبیر قرآن کریم که در تحلیل این جریان به همین حقیقت اشاره می کند که شما فکر می کنید دشمنان شما با یکدیگر متحد هستند اما انگیزه هایشان متفاوت میباشد و این باعث تفرقه آنها می باشد.

در اغتشاش های اخیر حضور فرقه های انحرافی چشم‌‌گیر بود و این فرقه ها در ابعاد مختلف از جمله فعالیت های مجازی و تحریک عواطف مردم برای پیوستن به اغتشاشگران تا ورود مریدان این جریان‌ها به اغتشاشگران و ایجاد ناآرامی و خرابکاری در سطح جامعه فعال بودند و از جانب بعضی بزرگان فرقه های انحرافی همچون محمد اسماعیل صلاحی قطب خودخوانده دراویش گنابادی، تلاش گردید که بین گروه ها و فرقه های مختلف که در اغتشاش ها حضور دارند، اتحادی صوری ایجاد شود و بیانیه های آن افراد نیز حکایتگر این تلاش است.

شرمان بهشتی همسر مصطفی آزمایش شیخ مأذون دراویش گنابادی با تحلیلی که از جریان های معارض نظام جمهوری اسلامی دارد به حقیقتی در مورد این جریان ها اشاره می نماید و می گوید: «ضرورت مرحله بندی کردن انقلاب برای اجتناب از جداسازی ها و دسته بندی‌ها و تأکید بر اتحاد در دو گام. یک اتحاد وسیع و همگانی برای قبل از سقوط رژیم حاکم، دیگری اتحاد بین بینش‌های مشابه در دوران گذار، سوزاندن مراحل انقلاب باعث طولانی شدن این دوره می‌گردد و سقوط رژیم ولایت فقیه را به تعویق می اندازد. اختلافات سیاسی‌مان را بگذاریم برای دوران گذار.»

حقیقتی که از زبان شرمان بهشتی بیان شده، این است که جریان های معاند مختلفی که برای سقوط انقلاب اسلامی با هم دست اتحاد داده اند و به ظاهر در یک مسیر با هم قدم بر می دارند، قبل از به نتیجه رسیدن با یکدیگر برای تصاحب مناصب بعد از پیروزی با یکدیگر اختلاف پیدا نموده اند.

کلام شرمان بهشتی واقعیتی است که قرآن کریم در آیاتی از سوره حشر در مورد دشمنان خدا بیان کرده است: «لا یُقاتِلُونَکُمْ جَمیعاً إِلاَّ فی قُرىً مُحَصَّنَهٍ أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْقِلُونَ (حشر/14) آن‌ها همگى جز در دژهاى محکم یا ازپشت دیوارها با شما نمى‌جنگند. پیکارشان در میان خودشان شدید است، (اما در برابر شما ضعیف)! گمان مى‌کنى آن‌ها متحدند، در‌حالى‌که دل‌هایشان پراکنده است؛ این به خاطر آن است که آن‌ها گروهى هستند که تعقّل نمى‌کنند.»

آیه قرآن کریم در بردارنده نکته های اساسی در باره نحوه تحلیل جریان های باطل می باشد و دو نکته را در مورد دشمن بیان کرده است:

مورد اول این است که قرآن تذکر می دهد: «لا یُقاتِلُونَکُمْ جَمیعاً إِلاَّ فی قُرىً مُحَصَّنَهٍ أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُرٍ» آنها چون از دژ ایمان و توکل بر خدا بیرون هستند جز در پناه دیوارها و قلعه‌هاى محکم جرأت جنگ و رویارویى با مؤمنان ندارند!. و علت آن را نیز بیان می کند که « بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدیدٌ» اما این نه به خاطر آن است  که آنها افرادى ضعیف و ناتوان و ناآگاه به فنون جنگ هستند” بلکه به هنگامى که درگیرى در میان خودشان رخ مى‏‌دهد پیکارشان شدید است. امروز در بین جریان های معارض انقلاب هم نکته را مشاهده می شود.

در ادامه همین آیه، به عامل دیگرى براى شکست و ناکامى آنها پرداخته و مى‌‏فرماید: «به ظاهر آنها که مى‌‏نگرى آنها را متحد و متفق تصور می‌‏کنى، در حالى که دل‌هاى آنها پراکنده است و این به دلیل آن است که قومى هستند ناآگاه و فاقد تعقل»

در نتیجه انسجام ظاهرى افراد بى ایمان و پیمان وحدت نظامى و اقتصادى آنها هرگز نباید ما را فریب دهد، چرا که در پشت این پیمان‌ها و شعارهاى وحدت، دل‌هاى پراکنده‌‏اى قرار دارد و دلیل آن هم روشن است، زیرا هر کدام حافظ منافع مادى خویش اند و مى‌‏دانیم منافع مادى همیشه در تضاد است، در حالى که وحدت و انسجام مؤمنان بر اساس اصولى است که تضاد در آن راه ندارد؛ یعنى اصل ایمان و توحید و ارز‌ش‌هاى الهى بنا بر این هر جا شکست و ناکامى دامن مسلمین را بگیرد، طبق آیات قرآنی دلیلش این است که از حقیقت ایمان فاصله گرفته ‏اند و تا به اصول باز نگردند وضع آنها دگرگون نخواهد شد.