عبدالله انتظام

فرقه پژوهی

عبدالحسین مسعود انصاری، در کتاب خاطرات سیاسی و اجتماعی (مروری بر پنجاه سال تاریخ)، ص۵۵۳. می نویسد “عبدالله انتظام وزیری فرزند سیدمحمد انتظام‌السلطنه در سال ۱۲۷۵ (ه. ش) در شهر تهران به دنیا آمد. وی تحصیلات مقدماتی را در مدارس تهران گذراند و سپس برای تکمیل تحصیلات به آمریکا رفت و در دانشگاه سال آمریکا تحصیلات خود را به اتمام رساند. عبدالله انتظام‌وزیری با فرح زند انصاری، نوه دختری مشاورالممالک انصاری ازدواج نمود و از وی صاحب دو فرزند شد”

  مهدی هروی، و احمد، سمیعی،در کتاب ۲۲ نخست وزیرص۴۷۶ – ۴۷۷ می نویسد: “در کابینه سپهبد فضل‌الله زاهدی وزیر امور خارجه بود و هم‌چنین در دوره دوم نخست‌وزیری حسین علاء مجددا به وزارت امور خارجه منصوب گشت”

همچنین در مجله آشفته، سال ۳۴، شماره ۴۴.امده “در برخی از روزنامه‌ها درباره خوشگذرانی عبدالله انتظام درباره تصدی وزارت امور خارجه مطالبی نوشته می‌شد: وزیر خارجه ایران، عبدالله انتظام، مرتب در جراید از محافل عشرت و خوشگذرانی وی در کشورهای اروپائی بحث و تمجید می‌کنند و به جای این که در صحنه سیاست باشد، از معشوقه‌های او یاد می‌کنند و از علاقه او به سفارت رم به جای وزارت خارجه صحبت است.”

همایونی در کتاب تاریخ ساساه های نعمت اللهیه در ایران  صف ۲۰۸  اورده که سید عبدالله انتظام سید محمد خان انتظام السلطنه با نام طریقتی علیشاه از مشایخ سلسله بود چندی هم سمت مدیر کلی وزارت کشور را داشت عبدالله انتظام رئیس هیئت مشاور انجمن اخوت فرزند وی می باشد.

سران حکومت پهلوی  هرجا فرصت پیدا می کردند به بهانه های گوناگون با رهبری اقطاب ملاقات کرده و به تبادل نظر می پرداختند در کتاب از گناباد به ژنه سلطان حسین تابنده صفحه ۹ و ۱۰”نمونه دیگری از روابط نامحسوس دراویش با حکومت پهلوی آمده است وقتی که صالح علیشاه برای مداوای بیماری پروستات  خود به تهران سفر می کند و از آنجا به ژنو می‌رود در این سفر مشیر السلطنه او را تا تهران همراهی می کند و در دومین روز ورود او به تهران بهترین اطبای تهران را برای معالجه حاضر می کند که نتیجه آن اعزام قطب به خارج از کشور است یکی از این افراد دکتر لقمان الملک ( سعید مالک )سنارتوری است که سرپرستی  بهداری ارتش و وزارت بهداری در کابینه ساعد ،حکیمی،صدر ،را در سابقه خود دارد. جایگاه قطب آنقدر برای حکومت مهم بود که در طول ۲۰ روز اقامت صالح علیشاه رجال و مسئولین مملکتی در مورد اعزام صالح علیشاه تصمیم گیری می کردند عبدالله انتظام وزیر امور خارجه ایران و احمد قوام السلطنه کسی که در سال ۱۳۳۱ وزارت جنگ را بر عهده گرفته بود از جمله این افراد تصمیم گیر بودند در این زمینه آمده است آقای عبدالله انتظام وزیر امور خارجه نیز ژنو را پسندیده و گفتند در ژنو دو نفر متخصص معروف در این قسمت می باشد که هر دو خیلی حاضر هستند یکی شارل پریر و دیگری شارل اشتاینر  بعضی گفتند دکتر بیکل بهتر است هر چند نفر دیگر شهر دوسلدورف را در آلمان ترجیح داده می گفتند در آنجا کلینیکی کلی هایم  که در آنجا ۱۰ نفر پروفسور و ۶ نفر دکتر کار می کنند که هر کدام در یک مرض متخصص هستند و متخصص مجاری ادرار پروفسور بومینگ هاوس می باشد که شهرت کامل  در این قسمت دارد.

همه این موارد سرسپردگی و اهمیت فرقه و قطب را برای انان می رساند به طوری که به جای امور حساس خدمت رسانی و مملکت داری اسلامی پیگیری کارهای قطب در کشور های خارجی بودند و تا این اندازه مهم بوده که برای آن جلسه تشکیل دادند.

همایونی در کتاب تاریخ سلسله های نعمت اللهیه در ایران ص217 می نویسد”سید عبدالله انتظام وزیر فرزند سید محمدخان انتظام السلطنه عضو یازده مشاور انجمن اخوت است که پس از سپهبد فرج الله اق اولی در سال 1354به عنوان رئیس انجمن انتخاب می گردد”

با تشکر از گرد آورنده مطلب سرکار خانم ” م . ا “