عبدالعظیم ولیان

فرقه پژوهی

طبق (مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1378: ص132) از دیگر رجال عصر پهلوی دوم عبدالعظیم ولیان وزیر تعاون روستایی بود که آخرین سمت وی استاندار خراسان و نایب تولیت استان قدس رضوی می‌باشد. ” ولیان در سال 1353 به پیشنهاد جمشید آموزگار وزیر وقت کشور، به سمت نیابت تولیت عظمی و استاندار خراسان منصوب شد و تا اواسط سال 1357 در این سمت ماند. ولیان عضو سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) بود و به بد دهنی، خشونت، فساد و حیف و میل اموال آستان قدس رضوی نیز شهره بود”

در مرداد سال 57، زمانی که ولیان استانداری خراسان را داشت، از رضاعلیشاه، قطب دراویش گنابادی دعوت می‌شود که در مراسم غبار روبی حرم مطهر امام رضا (ع) شرکت کند. برگزاری مراسم مذکور با شرکت رضا علیشاه و انتشار اخبار آن باعث سر و صدایی بسیار در مشهد شد.

برخی از مردم مشهد اعلامیه شبانه‌ای توزیع می‌کنند که در آن ابعاد پشت پرده این دیدار‌ها افشا می‌شود و انعکاس آن تا آنجا پیش می‌رود که ولیان (استاندار) به شدت نگران شده و پیگیر ماجرا می‌شود تا مانع از گسترش اعتراضات مردمی گردد. در همین زمینه اسنادی (سند شماره 11)بدست آمده به تاریخ: 7/5/2537 شماره 11010/ ه3 که به آن اشاره می‌شود:

خیلی محرمانه

“… در اعلامیه‌ای که علیه استاندار تهیه شده و بدون امضاء می‌باشد پیرامون روابط نامشروع با زنان شوهر دار… همچنین صرف هزینه‌های لهو و لعب به وسیله استاندار از بودجه آستان قدس، دعوت رضا علیشاه تابنده (قطب دروایش گنابادی) و ثابت پاسال در مراسم غبار روبی و فحاشی به روحانیت و تضییع حق اصناف بتفصیل شرح داده که مقداری جمع آوری و نسخه‌ای از هر دو نمونه با پیک ارسال میگردد… “

 

در خصوص ارادت ولیان به دراویش گنابادی و دیدار با آنان، در تاریخ روز 22/6/53 یکی از اسناد دیگر ساواک آمده:

خبر واصله حاکیست ساعت 10 روز 22/6/53 آقای دکتر ولیان استاندار خراسان بمنظور دیدار آقا تابنده گنابادی (ارشد دراویش) بمنزل آقای مهندس سلطانپور (داماد آقای گنابادی) واقع در خیابان اسدی، اسدی 21 رفتند و این دیدار تا ساعت 20/10 همان روز ادامه داشته است. اقدام کننده ستوانیکم صالحی (سند شماره 12) (مرکز اسناد انقلاب اسلامی، شماره سند: 9487000063).

ولیان همه ساله برای مراسم غباررویی ضریح حضرت امام رضا علیه السلام، جمعی از مقامات کشوری و روحانیون را دعوت می‌کرد، تا به میزبانی نایب التولیه در مشهد و حرم رضوی حاضر و مراسم با شرکت آنان انجام شود. برای ولیان دین و مذهب افراد مهم نبود، بلکه وی در مقام نایب التولیه، از اشخاص وابسته به گروه ها، باندها و تشکل‌های گوناگون در یک مراسم شیعی دعوت می‌کرد تا شاهد غبار روبی ضریح مضجح و حریم رضوی باشند. وی از اشخاص مختلف از فهرست مندرج در سند مذکور دعوت می‌کند، که در میان آنان همسر شاهپور غلامرضا و ایرج ثابت پاسال عضو فرقه ضاله بهائیت نیز حضور دارد که در جایگاه ویژه‌ای مستقر و از او پذیرایی می‌شود:

در سند دیگری (سند شماره 14) در تاریخ وصول: 10/5/50 اداره اطلاعات به مناسبت اعطای حکم سمت خادمی افتخاری حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام به سلطان حسین تابنده آمده:

“از ساعت 19 تا 22 روز 7/5/50 بمناسبت اعطای سمت خادمی افتخاری استان ملائک پاسبان حضرت رضا علیه السلام به حضرت آقای حاج سلطان حسین تابنده قطب سلسله فقرای گنابادی مجلس ضیافت پرشکوهی در سالن خدام استان مقدس با حضور مدیران کل و روسای ادارات دولتی و استان قدس رضوی برگزار گردید آقای محدث آل واعظ مطالبی در باره عظمت مقام شامخ سلطنت و توجهات سلسله صفویه و سلاطین دیگر و سلسله جلیل پهلوی خاصه ذات مبارک خدایگان شاهنشاه آریامهر به ترویج احکام شریعت و طریقت حقه شیعه جعفری اثنی عشری و دعا به معظم له و خاندان جلیل سلطنت ایراد پس از انجام تشریفات از طرف استان قدس رضوی از عده‌ای از در مهمانسرای حضرتی پذیرائی بعمل آمد- رئیس شهربانی”

همانطور که مشاهده می شود ارادت ولیان و دیگر اعضای خاندان پهلوی و سایر عواملات پهلوی به فرقه صوفیه گنابادیه و سایر فرق حتی بهائیت و وابستگی انان به لژ فراماسونری ها  همه و همه نشان از اسلام گریزی و اسلام ستیزی اینان و توهین به مقدسات شیعی می باشد.

با تشکر از گرد آورنده مطلب سرکار خانم  م . ا