شیعه انگلیسی

فرقه پژوهی

یکی از راه های ضربه زدن جریانات استکباری به خصوص سرویس های جاسوسی انگلیس، آمریکا و رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی به دین مبین اسلام، فرقه‌سازی و تشدید اختلافات در میان مذاهب اسلامی است. تشکیل گروه‌های تندروی اهل تسنن موسوم به تکفیری وهابی و همچنین حمایت از افراطیون شیعه همچون فرقه شیرازی و قرآنیون در داخل ایران، عراق و سایر کشورهای منطقه، از جمله اقداماتی است که کشورهای غربی در راستای سیاست‌های ضد اسلامی خود دنبال می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب، در مورد اینگونه جریانات که از سوی سرویس‌های جاسوسی غرب خط می‌گیرند می‌فرمایند: «ما تشیعی را که مرکز و پایگاه تبلیغاتش لندن است، قبول نداریم؛ این تشیعی نیست که ائمه (علیهم‎السلام) آن را ترویج کردند و آن را خواستند. تشیعی که بر پایه ایجاد اختلاف، بر پایه‌ تمهید و صاف‌کردن جاده برای حضور دشمن‌های اسلام است، این تشیع، تشیع نیست؛ این انحراف است.»(1)

در مورد جریان شیرازی یا همان شیعه انگلیسی باید گفت که سید‌ صادق شیرازی که اکنون این فرقه را مدیریت می‌کند، به همراه برادر و داماد برادرش موسوم به یاسرالحبیب که گرداننده شبکه‌های ماهواره‌ای این فرقه است، نقش اصلی را در تحریک و تفرقه میان مسلمانان داشته است. این جریان به رهبری خاندان شیرازی، یک‌ جریان سازمان یافته‌ و یک حزب سیاسی است که اهداف سیاسی خاص را دنبال می‌کند.
جریانی حزبی سیاسی با شعارها و پوشش دینی است که به دنبال اهداف سیاسی می‌رود و از طرف انگلیس و سرویس‌های جاسوسی غرب از جمله ام ای سیکس و سیا حمایت کامل می‌شود.

سید صادق شیرازی و دیگر سران این فرقه، به‌رغم این تحرکات و سیاه نمایی‌‌ها از تحمل و سعه‌صدر نظام جمهوری اسلامی استفاده کرده و حتی با حمایت از فتنه‌گران به جریان‌سازی خود علیه نظام ادامه می‌دهند. جریانی که بر خلاف سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند و متأسفانه در جریان اغتشاشات سال 1388 برخی از افراد منتسب به این جریان، از اغتشاشگران حمایت کردند.
نکته دیگری که می‌توان در مورد این جریانات گفت این است که عربستان سعودی که  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمنی روشنی با جمهوری اسلامی داشته و در حوادث مختلف این مسئله را به اثبات رسانده است، از این جریان افراطی شیعه حمایت کرده است.
عربستان سعودی که خود در زمره تسنن افراطی است و باید قاعدتاً با جریان تشیع دشمن باشد، اما در عین حال می‌بینیم که برخی از سران وهابی که تبعه کشور عربستان هستند، با واسطه و روش‌های خاص از این جریان، حمایت مالی می‌کند.(3)

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در مورد حمایتهای رسانه ای غرب از این جریان می‌فرمایند: «اینکه شما می‌بینید رادیوها یا تلویزیون‌هایی در دنیای اسلام به وجود می‌آید که کار آنها این است که به‌عنوان شیعه و به نام شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّه‌ی فِرق اسلامی بدگویی کنند، این معلوم است که بودجه‌اش بودجه‌ی خزانه‌داری انگلیس است؛ این بودجه‌اش بودجه‌ی انگلیس است‌، این شیعه‌ی انگلیسی است.»(4)

پی‌نوشت:

1. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، ۲۶ مرداد ۱۳۹۴.

2. خبرگزاری مهر، «مستندات حمایت لندن و ریاض از فرقه شیرازی/ پنج شاخص تشیع انگلیسی»، ۹ شهریور ۱۳۹۴.

3. جوان آنلاین، «شیعه انگلیسی در خدمت سنی آمریکایی»، کد خبر: 898896، ۱۹ اسفند ۱۳۹۶.

4. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر، ۳۰ شهریور ۱۳۹۵.