حضرت فاطمه (س)

فرقه پژوهی

حضرت فاطمه (س) اگرچه عمری کوتاه داشت ولی صاحب فضایل بسیار زیاد است؛ حتی فضایل و کرامات حضرت فاطمه (س) از دید علما و بزرگان اهل سنت نیز پوشیده نمانده و آنان بارها ذیل مباحث مختلف، دیدگاه خود پیرامون شخصیت والای حضرت را توضیح داده‌اند.

حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) شخصیتی که هرچند طول عمر او کوتاه، ولی فضایل او بیشمار است و هنوز کسی جز حضرات معصومین (علیه السلام) نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پی ببرد و فضایل او را بشناسد. ابعاد شخصیتی وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) چنان گسترده و دریای فضایل ایشان چنان بیکران است که زبان تمام علما در تاریخ اسلام از توصیف شایسته ایشان قاصر بوده است.

حتی فضایل و کرامات حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) از دید علما و بزرگان اهل سنت نیز پوشیده نمانده و ایشان نیز بارها و بارها در ذیل مباحث مختلف، نظرات شخصی خود پیرامون شخصیت والای حضرت را توضیح داده‌اند. به عنوان نمونه محمد بن عبدالوهاب، بنیان‌گذار فرقه وهابیت و از معاندان شیعه در یکی از آثار خود می‌نویسد: «پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) همواره برای فاطمه (علیها‌السلام) برمی‌خاست و این به خاطر خوشحالی از ورود او بود.»(1)

حاکم نیشابوری در مورد شأن و جایگاه حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) می نویسد: «هنگامی که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای مباهله با اهل کتاب حاضر شد، آیه شریفه مباهله نازل گردید؛ در این هنگام رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فاطمه و علی و حسنین (علیهم‌السلام) را همراه برد و فرمود: «اللّهُم هؤلاء أهلی.(۲) بار خدایا! اینان خاندان من هستند.»

حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) محبوبترین فرد نزد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود؛ ابن اثیر یکی از محدثین و تاریخ نگاران بزرگ اهل سنت نقل می‌کند: «فاطمه (سلام‌الله‌علیها) به ام ابیها ملقب شده و محبوب‌ترین افراد نزد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود.» همچنین در جای دیگر می‌گوید: «فاطمه (علیهاالسلام) محبوب‌ترین دختران پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و شبیه‌ترین افراد نسبت به او در خلقت و اخلاق بود؛ … این علاقه نه تنها به سبب نسبت پدر و فرزندی، بلکه به سبب جایگاه و مقام حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بود، زیرا رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دارای چند فرزند دختر بود.»(۳)

توفیق ابوعلم نویسنده و پژوهشگر مصری در کتاب خود، در تعابیر زیبایی در مورد حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) می‌نویسد: «فاطمه (سلام‌الله‌علیها)، ضرب المثل کمال و جمال بود و در وجودش ذخایری از انسانیت و مردمی، عفت و بزرگواری، پاکی و هوشیاری، فطانت و آگاهی که امکان داشت بانویی به آنها دسترسی یابد، فراهم آمده بود.»

این نویسنده مصری در همین کتاب می‌نویسد: «فاطمه (سلام‌الله‌علیها)، صاحب اخلاقی نیکو و ملکاتی شریف و طبیعتی نجیب بود؛ … او احساسی عظیم و فهمی سریع و ذهنی تند داشت. مروتی سرشار و مکارمی تحسین انگیز و دستی فیاض و بسیار بخشنده داشت. دلی بی پروا و شجاع در سینه‌اش می‌تپید.»(۴)

فاطمه‌ای که دارای اینچنین جایگاهی نزد خدا و رسولش بوده، متأسفانه کمی بعد از رحلت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برخی از صحابه، به خاطر زیاده خواهی و دنیا طلبی، خانه آن حضرت را محاصره کردند که در نهایت، این افراد سنگدل به زور وارد خانه حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) شده و آن حضرت را مضروب کرده که در نهایت منجر به شهادت آن حضرت و فرزند ایشان شدند.

پی‌نوشت:

1- محمد بن عبد الوهاب بن سلیمان تمیمی نجدی، مختصر زاد المعاد، ص185، نشر دار الریان للتراث – قاهره، «وقد کان صلى الله علیه وسلم یقوم لفاطمه رضی الله عنها سرورا بها، وتقوم له کرامه.»

2- حاکم نیشابوری، محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدویه بن نُعیم ضبی طهمانی، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۶۳، نشر دار الکتب العلمیه – بیروت.

3- ابن اثیر جزری، علی ­بن محمد، اسد الغابه فی معرفه الصحابه، ج۷، ص۲۱۸، تحقیق و تعلیق علی محمد معوض و عادل احمد عبدالموجود، بیروت: دارالکتب العلمیه.

4- ابوعلم، توفیق، فاطمه زهرا، ص۴۹، ترجمه: علی اکبر صادقی، تهران، انتشارات امیر کبیر.