فرقه پژوهی

در آموزه ادیان الهی به انتظار فرج سفارش شده و از این رو انسان مومن نیز همواره در حالت امید و آمادگی گشایش زندگی می کند. البته انتظار فرج باید در تمام وضعیت ها و شرایط وجود داشته باشد به این معنا که انسان همواره منتظر رسیدن فتوحات و عنایات الهی باشد و اجازه ندهد یاس بر قلب او حاکم گردد.

ناامیدی از رحمت خدا و یاس به حدی موجب دوری انسان از خداوند می شود که در میان روایات اسلامی از آن با عنوان گناه کبیره یادشده است.(برای مطالعه بیشتر رجوع شود به کتاب جهاد با نفس، شیخ حر عاملی) خداوند در قرآن کریم با وعده بخشایش فراگیر جایی برای نامیدی باقی نگذاشته چنانچه می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته‏اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، که او آمرزگار مهربان است‏.(سوره الزمر، آیه 53)

با این وصف، مومن در هر حالی انتظار فرج از جانب خداوند را می کشد به این معنا که در تمام شئون زندگی منتظر فرج الهی است. اما جدای از مراحل مختلف زندگی که در آن باید امیدوار و منتظر فرج الهی بود، بالاترین مرتبه انتظار فرج، امید و آمادگی برای ظهور منجی است. در حقیقت، با آمدن منجی، رحمت واسعه الهی ظاهر می شود و بشارت الهی محقق می گردد.

مسئله نجات و ظهور منجی به حدی در ادیان مطرح شده که آن را می توان به عنوان جوهری مشترک مطرح کرد. در انجیل لوقا، 12 : 35 نوشته شده: کمرهای خود را بسته، چراغ های خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشند که چه وقت از عروسی مراجعت می کند، تا هر وقت که آید و در را بکوبد، بی درنگ برای او بازکنند.

حال نکته قابل توجه اینجاست، فرقه های صهیونیستی کوشیده اند تا با انحراف در تفسیر منجی و مسئله نجات، باورهای غلط را جایگزین حقیقت نمایند. در واقع، بنی اسرائیل که از اساس انحصارگرا هستند تفسیری از منجی ارائه می دهند که او علی رغم ظلم و ستم به ابناء بشر باید منافع بنی اسرائیل را تقویت کند. در تفسیر صهیونیستی از مسئله نجات، منجی چشم خود را بر جنایات بنی اسرائیل می بندد و به دنبال تسلط بنی اسرائیل بر کل جهان برمی آید.

امروزه این رویکرد اساس فکری مسیحیت صهیونیستی می باشد درحالی که حضرت عیسی علیه السلام پیروان خود را فارغ از هر قوم و نژادی(به شرط ایمان و عمل صالح) شامل حمایت منجی می دانستند. با این وصف، آنچه در مسیحیت صهیونیستی در خصوص منجی و نجات آمده از اساس با عدل الهی در تعارض است و صرفا ساخته اذهان مملو از فساد بنی اسرائیل می باشد.

قرآن کریم در این خصوص می فرماید: وَ نُرِیدُ أَنْ‌ نَمُنَ‌ عَلَى‌ الَّذِینَ‌ اسْتُضْعِفُوا فِی‌ الْأَرْضِ‌ وَ نَجْعَلَهُمْ‌ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ‌ الْوَارِثِینَ‌. ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم(سوره قصص، آیه 5)

با این تعبیر بسیار زیبا و رسا از قرآن کریم، الله متعال منجی را برای حمایت از اهل ایمانی که مظلوم واقع شده اند، می فرستد و آنان را وارثان زمین قرار می دهد.

برداشت شده از رهپویان هدایت