شیعه انگلیسی

فرقه پژوهی

موضوع همگرایى و وحدت مسلمانان از مهمترین موضوعات مطرح در طول تاریخ اسلام بوده است و آثار و نتایج حیاتى براى مسلمانان به دنبال داشته، دشمنان پیوسته کوشیده‌اند تا در راه تحقق آن، موانعى ایجاد کنند و بیشتر این دشمنى‌ها از خارج مرزهاى اسلامى، هدایت شده است.(1)

مهمترین مانع در راه همگرایى و وحدت مسلمانان، استبداد و استعمار است که با چهره‌هاى مختلف و سیاست‌هاى رنگارنگ خود، سبب ایجاد تفرقه در بین مسلمین شده است.

مخالفت با اتحاد مسلمانان، سابقه‌اى دیرینه دارد و ریشه‌هاى این دشمنى را در روزهاى نخست حیات اسلام در مدینه مى‌یابیم؛ زیرا همگرایى و وحدت مسلمانان که بر اساس خواست الهى و برآمده از تلاش پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود، منافع گروهى را به خطر انداخته و با خواسته‌هاى نفسانى عده‌اى در تضاد و تزاحم بود؛ لذا بناى عداوت و سنگ اندازى در مسیر تحقق جامعه آرمانى و به هم پیوسته مسلمانان گذاشته شد و عمده تلاش دشمنان براى ایجاد اختلاف و جدایى در بین مسلمانان معطوف بود و آنان، پیوسته در تلاش برای از بین بردن پیوندهایى بودند که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سعى در ایجاد آنها داشت و از روز نخست براى تحقق آنها تلاش کرده بود.

این حرکت ها به شبه جزیره عربستان و سرزمین حجاز و یا زمان صدر اسلام محدود نشد؛ بلکه همراه با پیشرفت اسلام، کینه‌توزى‌ها نیز ادامه یافت و به صورت‌هاى مختلفى ظهور و بروز کرد.

متأسفانه  باید گفت که این تلاشها در عصر حاضر انسجام بیشتری پیدا کرده است و با برنامه‌ریزى‌های دقیق‌تر، با به کار گرفتن تمامى امکانات و ظرفیت‌هاى موجود، جان تازه‌اى گرفته و اتحاد مسلمانان را مورد هدف قرار داده است.

نکته مهمی که در این زمینه باید مطرح کرد این است که هدف نهایى و اصلى استعمار، چیزى جز نابودى اصل دین نیست.

امروزه اگر می‌بینیم که دشمنان اسلام و مسلمین، قرائت خاصى از دین را مى‌پذیرند و با قرائت دیگرى دشمنى مى‌ورزند، از سر ناچارى و اضطرار است تا از این طریق، اعتمادِ بخشى از مسلمانان را به خود جلب کرده و با وسیله قرار دادن همان گروه به اهداف شوم خود نایل آیند و با جمع‌بندى سخنان و حرکات دشمنان در این باره مى‌توان به این نتیجه رسید که دشمنى آنان با اصل دین است و چنانچه امکان نابودى دین و مقدمات آن فراهم شود، لحظه‌اى درنگ نخواهند کرد.

وحدت شیعه و سنی

کما اینکه امروزه می بینیم دشمنان اسلام برای دستیابی به اهداف شوم و استعماری خود، به دنبال ترویج اسلام افراطی و خشن و ساخت و حمایت همه جانبه از فرقه و گروه‌‌های افراطی و تکفیری مانند داعش و القاعده در میان اهل سنت و تشیع لندنی در میان شیعه هستند و هدف از ساخت و حمایت از این گروه‌ها، صرفاً ایجاد تفرقه و اختلاف و خونریزی و عقب ماندگی مسلمانان و در نهایت چپاول و غارت منابع و ذخایر طبیعی آنها است.

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در مورد اسلام ساخته دست استعمار می فرماید: «آن تسننی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیعی که از مرکز لندن صادر شود به دنیا، اینها مثل هم هستند. هر دو برادران شیطان هستند و هر دو عوامل آمریکا و غرب و استکبار هستند.»(1)

پی‌نوشت:

1. روزنامه کیهان، «شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی مانع وحدت در جهان اسلام»، کد خبر: ۱۲۰۲۶۸، تاریخ نشر: ۱۳

آذر۱۳۹۶.