فرقه پژوهی برداشت از بهائیت در ایران : فرهنگ، ارزش‌ های اخلاقی، اعتقادی و ملی ملت‌ ها نزد بهائیت هیچ جایگاهی نداشته و بهائیت به دنبال زوال آنها و جایگزینی با تفکرات مورد مناقشه خود است.

 

همان قدر که تعصب کور بر باور و تشکیلات در بهائیت اصل است، بی‌ وطنی و نداشتن رگ ملی در بهائیت یک ارزش است. در واقع بهائیان را می‌ توان سربازان پادگان بیت العدل دانست که فرامین تشکیلات را مقدم بر قوانین کشورها می‌ دانند.

همان قدر که تعصب کور بر باور و تشکیلات در بهائیت اصل است، بی‌ وطنی و نداشتن رگ ملی در بهائیت یک ارزش است؛ تا جایی که عبدالبهاء پیشوای بهائیت، وطن دوستی را بیهوده و فداکاری برای آن را به عمل سگ‌های درنده تشبیه کرده است.(1)

در واقع بهائیان را می‌ توان سربازان پادگان بیت العدل دانست که فرامین تشکیلات را مقدم بر قوانین کشورها دانسته و در تعارض منافع تشکیلات با مردم، منافع تشکیلات را مقدم می‌ شمارند. چنان که در یکی از پیام‌ های بیت العدل می‌ خوانیم: «آنچه بر اهل بهاء لازم است، پیمودن راه بندگی و نشر تعالیم یزدانی است. بحمدالله سالیان دراز است که یاران الهی در سراسر دنیا، ظل تشکیلات، گوش به فرمان مرکز امرالله گشوده‌ اند و قدم به قدم طبق نقشه‌ های معین پیش رفته و در هر مرز و بوم، پرچم اسم اعظم (بخوانید: بهائیت) را برافراشته‌ اند.»(2)

از این‌رو فرهنگ، ارزش‌های اخلاقی، اعتقادی و ملی ملت‌ها نزد بهائیت هیچ جایگاهی نداشته و بهائیت به دنبال زوال آنها و جایگزینی با تفکرات مورد مناقشه خود است؛ چنان که در یکی از پیام‌ های بیت العدل می‌ خوانیم: «عناصری که در هریک فرهنگ‌ ها با تعالیم امر الهی (بخوانید: بهائیت) سازگاری ندارد. به تدریج زائل خواهد شد.»(3)

البته باید تأکید داشت که از بین بردن فرهنگ و اعتقادات مردم، کمتر از تهاجم نظامی به آنها نیست و باید از بهائیان پرسید که چرا این واقعیت را از مردم پنهان می‌ کنند.

پی‌نوشت:

1- ر.ک: عباس افندی، مکاتیب، نسخه الکترونیکی، ج 1، ص 410.

2- نهاد رهبری بهائیت بیت العدل، پیام مارس 1997 م.

3- نهاد رهبری بهائیت بیت العدل، پیام 12 دسامبر 2011 م.