فرقه پژوهی:
در پشت جلد این کتاب آمده است: پایان جنگهای صلیبی، پایان دشمنیهای جبهه صلیبی علیه اسلام نبود، بلکه بانیان جنگهای صلیبی با تغییر رویکرد و با عنوان تبشیر (mission) درصدد هجمه فکری و فرهنگی به اسلام و مسلمانان برآمدند.
این کتاب ارزشمند با قلم سید علی حسنی آملی در زمینه ماهیت شیطانی جریان تبشیر بعد از جنگهای صلیبی به نگارش درآمده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: پایان جنگهای صلیبی، پایان دشمنیهای جبهه صلیبی علیه اسلام نبود، بلکه بانیان جنگهای صلیبی با تغییر رویکرد و با عنوان تبشیر (mission) درصدد هجمه فکری و فرهنگی به اسلام و مسلمانان برآمدند.
نویسنده پس از بیان اهداف و سیاستهای جریان تبشیر، تاریخچه تبشیر و حضور میسیونران مسیحی در ایران را از دوره صفویه تا پهلوی بهاختصار بیان کرده است. کنفرانس های بینالمللی، سازمانها و جمعیتهای وابسته به ریان تبشیر از قسمت مهم و خواندنی این اثر ارزشمند است.
ناشر این کتاب در مقدمه اثر آورده است: در سدههای اخیر جریان تبشیر بیش از آنکه صبغه دینی داشته باشد، رنگ و بویی سیاسی به خود گرفته و به خدمت استعمار فرهنگی و اقتصادی درآمده است. جواهر لعل نهرو، نخستوزیر هند، جریان تبشیر را اینگونه توصیف میکند که: ابتدا مبلغان مذهبی و به دنبال آن کشتیهای جنگی میآیند و بعد هم تصرف اراضی شروع میشود. نخستین رئیسجمهور کنیا هم در جملات کوتاهی که حاکی از عمق شناخت مسیحیت تبشیری است میگوید: وقتی اروپاییان به آفریقا آمدند، آنان کتاب مقدس را داشتند و ما زمین؛ زمانی فرار رسید که آنان زمین داشتند و ما کتاب مقدس. جالب اینجاست که هانس کونگ، از اندیشمندان مسیحی معاصر نیز این واقعیت را انکار نمیکند و مینویسد: در تمام قرون گذشته مبلغان مسیحی در حوزههای اقتصادی، سیاسی و بهویژه معنوی و فرهنگی یقیناً تابع انگیزههای تبلیغی قدرتهای استعماری بودهاند.
گفتنی است کتاب تبشیر صلیبی برای نخستین بار در دی ماه سال 1399 و در 482 صفحه توسط انتشارات تراث روانه بازار کتاب شده است.