فرقه پژوهی برداشت از انجمن ضد فرقه
مهدی فروتن، یکی از عناصر و سرشاخه های جریان تبشیری در ایران است که سالها در این زمینه فعالیت نموده و با بسیاری از سران و مهره های کلیدی تبشیری ارتباط و همکاری داشته است. وی تحت تأثیر شرایط خاصی که با آن مواجه بود و نیز مشاهده برخی مسائل در جریان تبشیر، اقدام به افشای حقایقی از جریان مذکور نمود؛ رویکردی که در برخی دیگر از عناصر مسیحیت تبشیری از جمله سعید عابدینی نیز مشاهده شده است. در واقع، این افراد همچون سرکردگان خود، بوقلمون صفتانه رنگ عوض کرده و آنجا که منافع و مطامع خود را در خطر ببینند، از در ضدیت و افشاگری درآمده و به محض مشاهده در باغ سبز یا کوچک ترین نشانه های بهبود اوضاع ( که اغلب برای مسکوت نمودنشان و جلوگیری از به بار آمدن رسوایی های بعدی صورت می گیرد)، با چرخشی ۱۸۰ درجه –محکم تر از قبل– به مواضع سابق خود بازگشت می کنند. مهدی فروتن، بارزترین مصداق این تغییر مواضع است. وی در اظهارات و پیام هایی که در فضای مجازی منتشر کرده، به افشاگری در خصوص فساد و سوء استفاده جریان تبشیر مبادرت نمود. با توجه به سابقه فروتن در همکاری با سازمان ایلام[1] و اطلاع از کم و کیف مفاسد روی داده در این سازمان، عناصر جریان تبشیر به دلیل ترس از رسوایی بیشتر و با هدف کاستن از تأثیر افشاگریهای صورت گرفته توسط وی به او پیشنهاد مالی اغواکننده ای دادند. فروتن به دلیل مشکلات مادی ناشی از بیکاری و همچنین خلأهای عاطفی ناشی از طلاق همسرش، نتوانست در برابر پیشنهاد سازمانهای تبشیر مقاومت کند و با آگاهی از همه سوءاستفاده های مالی و اخلاقی صورت گرفته، با دریافت مبلغی قابل توجه، دوباره در ترکیه به فعالیت مشغول شد. هم اکنون این عنصر تبشیری، خارج از کشور به فعالیتهای تبشیری و تبلیغات خود در این زمینه ادامه می دهد. گویا هیچ اتفاقی نیفتاده و چه بسا – گستاخانه- آن واگویه ها را نوعی شجاعت و حرکتی سَیاسانه خوانده و همچون مدال افتخاری بر گردن می اندازد. با وجود تمام این کارشکنی های متلونانه و انکار کردن ها و حاشا نمودن ها، این افشاگری های حاسدانه -حتی در ابعاد کوچک – دربردارنده نکات و حقایقی است جالب توجه، از پشت پرده جریان تبشیر که شگردهای فریب، جذب و مفاسد حاکم در میان سران تبشیری را آشکار می کند. بر این اساس، در ادامه بخشهایی از سخنان مهدی فروتن در این رابطه ارائه می گردد.
نقشه های سازمان ایلام برای ایران
- وقتی وارد مجموعه شده و بیشتر عمیق می شویم، می بینیم این کار بیشتر به یک تجارت شباهت دارد تا خدمت خدا.
- من خود شاهد بوده ام افرادی را که به عنوان شبان منصوب کرده اند، هرکدام برای خود سلطنت و دیکتاتوری دارند و بیشتر از اینکه به فکر خدمت به مردم باشند، در اندیشه منافع شخصی خودشان هستند.
- حقیقت آن است، اهدافی که در ایلام بیان می شود، با آنچه در عمل انجام می شود تضاد بسیاری دارد.
آشنایی من با سازمان ایلام از طریق شرکت در کنفرانسی تبشیری در ترکیه بود که در آنجا پس از ملاقات با سم یقنظر(مدیر سازمان ایلام) برای حضور در دوره هایی سه ماهه دعوت شدم که در نهایت به ارتباط و همکاری ام با این سازمان انجامید. مدیران ایلام توجه زیادی به چاپ و توزیع انجیل در میان فارسی زبانان دارند . پخش انجیل توسط توریست ها در ترکیه یا ورود و توزیع انجیل به وسیله قاچاقچی ها به ایران، از اقدامات آنها در این زمینه است. آنها اهداف زیادی از این کار دارند؛ یکی اینکه، انجیل را به دست تمام مردم ایران برسانند تا در کنار آن تفاسیر خود از انجیل را به خورد مردم بدهند. هدف دیگرشان، تقویت کلیساهای خانگی موجود در ایران و کمک به رشد آنهاست تا به قول خودشان بتوانند به مردم خدمت کنند ولی وقتی وارد مجموعه شده و بیشتر عمیق می شویم، می بینیم این کار بیشتر به یک تجارت شباهت دارد تا خدمت خدا. اوایل فکر می کردم برای خدا خدمت و کار می کنم اما هر چه جلوتر می رفتم، می دیدم فقط دنبال این هستند که افراد بیشتری را جذب کنند تا با ارسال تصاویر آنها، پو لهای بیشتری از سازمانهای بالادستی دریافت کنند اما خود آد مها اهمیت چندانی نداشتند. افراد زیادی وارد جریان می شدند که ضربه می خوردند و با همان آسیبها، مجموعه را ترک می کردند و می رفتند. خیلی اتفاق می افتد که افراد آسیب دیده با شعارهای فریبنده انسان دوستانه مثل کمک به پناهنده ها و… جذب می شوند، اما در نهایت ضربه خورده تر و با تحمل آسیب هایی مضاعف خارج می شوند. من خود شاهد بوده ام افرادی را که به عنوان شبان منصوب کرده اند، هرکدام برای خود سلطنت و دیکتاتوری دارند و بیشتر از اینکه به فکر خدمت به مردم باشند، در اندیشه منافع شخصی خودشان هستند. به طور کلی، مؤسسه ایلام روی دو بخش تمرکز کرده است؛ اول، چاپ و ترجمه کتب و ادبیات مسیحی و به خصوص انجیل که آن را به صورت خیلی نفیس چاپ کرده و به دست مردم می رسانند تا متون لازم تبشیر فراهم شود . دوم، تقویت کلیساهای خانگی موجود در ترکیه و ایران. هما نگونه که اشاره کردم، کتابهای مؤسسه ایام از چند طریق به ایران می رسد: قاچاقچیان، پناهندگان و دیگری توریست های ایرانی. کلیسای مستقر در ترکیه، گروههایی را برای تبشیر و تبلیغ توریست ها می فرستد. آنها انجیل ها را در میان مردم توزیع و در مورد آن صحبت می کنند. به این طریق می کوشند آ نها را به سمت خودشان بکشانند تا هدف اصلی شان یعنی جذب بیشتر و تقویت و رشد کلیساهای خانگی در ایران، محقق شود که همه اینها یعنی بازشدن کانالی از درآمدهای وسیع و کسب قدرت افزون تر. حقیقت آن است، اهدافی که در ایلام بیان می شود، با آنچه در عمل انجام می شود تضاد بسیاری دارد به طور مثال، در سایت ایلام عنوان شده که به خاطر اغتشاشات و فتنه ۸۸، علاقه مردم به اسلام خیلی کم شده و مردم از اسلام دلزده شده اند. در ادامه، لینکی به سایت نجات داده شده و وقتی به این سایت مراجعه می کنید، می بینید نوشته، اگر ما تا چند سال دیگر همینطور ادامه دهیم، ۷۰ درصد مردم ایران مسیحی خواهند بود! خود من وقتی این ادعا را دیدم، خنده ام گرفت. این نشان می دهد که اهداف سیاسی هم می تواند در پشت پرده این مسئله دخیل باشد، چراکه اگر مردم ایران مسیحی شوند، مسلما رویکرد سابق را به اسلام نخواهندداشت، اسلام به تدریج ضعیف می شود، دیگر کسی به جمهوری اسلامی رأی نمی دهد و مردم می خواهند جمهوری مسیحی حاکم باشد . بنابراین، اهداف سیاسی هم به دنبال آن هست. آنها فکر می کنند می توانند ۷۰ درصد مردم ایران را به خاطر دلزدگی ها و دلسردی های مورد ادعایشان، به سمت مسیحیت سوق دهند. مسئله دیگری که ثابت می کند اهداف سیاسی هم درجریان تبشیر دنبال می شود، این است که سعی می کنند چهره ای خشن و ترسناک از اسلام ارائه دهند. به خصوص در مورد زنان و حقوق آ نها بگویند که اسلام، حقوقی برای زن قائل نیست، درحالیکه در مسیحیت، حقوق زنان در کتاب مقدس اینطور و آ نطور است. سعی می کنند اسلام را به شکل طالبان و القاعده نشان دهند. با این حال، وقتی درباره این امور بحث می شود و می خواهی درباره این مسائل سیاسی صحبت کنی، می گویند درباره سیاست حرف نزن، کارها و اهداف ما سیاسی نیست!
نمایی از فعالیتهای سازمان تبشیری ایلام، در میان پناهجویان ایرانی خارج از کشور
شگردهای تبلیغ؛ از رسانه تا تبشیر چهر ه به چهره
- یکی از اهداف اصلی شان این بود که یک میلیون و ۳۰۰ هزار انجیل مد نظر خود را به ایران برسانند.
- شگرد دیگر تبلیغاتی آ نها، برنامه ای بود شامل ۳۰ روز دعا. یک روز را برای ایران مشخص کرده بودند.
- مؤسسه ایلام، فعالیتهای سایبری زیادی انجام می داد. …. قصدشان این بود که برای شبکه های تلویزیونی ماهواره ای هم برنامه سازی کنند و یکسری برنامه ها را در اختیار شبکه های تبشیری محبت و نجات می گذاشتند که همه رویکرد تبلیغاتی داشت.
- اقدام دیگر آ نها این بود که سعی می کردند افراد خو شچهره را به خدمت گیرند.
- همچنین از میسیونرهای باتجربه نیز بهره می گرفتند،
آنها از شگردهای زیادی برای تبلیغ استفاده می کردند، از جمله اینکه حتماً انجیل را در ابعادی کوچک و نفیس چاپ کنند تا به راحتی قابل حمل باشد و به خصوص در میان توریست هایی که به ترکیه می آمدند، توزیع می کردند. شگردشان این بود که هیچ اجباری برای دریافت انجیل نباید وجود داشته باشد. فقط باید خیلی آرام با آ نها صحبت شود. اگر افرادی هستند که مشکل دارند و ضربه عاطفی خورده اند، همانجا برایشان دعا کرده و به کلیسا دعوت شوند کارتهایی که آدرس کلیسا روی آن نوشته شده بود، وسط انجیل می گذاشتند و به افراد می دادند تا آدرس کلیسای استانبول را داشته باشند و در جلسات حضور پیدا کنند. جلساتی که با دعا و سرود همراه بود و معمولاً افراد را تحت تأثیر قرار می داد. یکی از اهداف اصلی شان این بود که یک میلیون و ۳۰۰ هزار انجیل مد نظر خود را به ایران برسانند. شگرد دیگر تبلیغاتی آ نها، برنامه ای بود شامل ۳۰ روز دعا. یک روز را برای ایران مشخص کرده بودند که در سایت ایلام اعلام می شد و به این طریق از مردم می خواستند که برای ایران دعا کنند. این مسئله موجب جلب توجه مردم به مؤسسه آنها می شد. مؤسسه ایلام، فعالیتهای سایبری زیادی انجام می داد. آ نها در اینترنت و فضای مجازی، دست به اقدامات تبلیغاتی می زدند و قصدشان این بود که برای شبکه های تلویزیونی ماهواره ای هم برنامه سازی کنند و یکسری برنامه ها را در اختیار شبکه های تبشیری محبت و نجات می گذاشتند که همه رویکرد تبلیغاتی داشت. اقدام دیگر آ نها این بود که سعی می کردند افراد خو شچهره را به خدمت گیرند . مثلاً، از خانم آزاده مؤیدی فر که برنامه هایی با عنوان کانون شادی برای بچه ها می ساخت، استفاده می کردند. همچنین از میسیونرهای باتجربه نیز بهره می گرفتند، افرادی مثل دکتر مهرداد فاتحی ، ساسان توسلی یا افشین لطیف زاده که برای برگزاری دوره های آموزشی سه ماهه به کار گرفته می شدند. این دوره ها در ترکیه برگزار می شد. البته مشابه همین دوره ها را در انگلستان هم داشتند . دوره های آموزشی سه ماهه ای را هم در ایران برگزار کردند. در واقع، می کوشیدند دوره ها تا حد امکان شبیه به هم باشند و یک هدف مشترک را دنبال کنند یعنی تعلیم افراد برای آموزش و بشارت دادن. در این راستا، از افرادی که در این زمینه کار کرده و شهره بودند، استفاده می کردند.
کادرسازی تشکیلاتی و الزامات حفاظتی
- از جمله اینکه حتماً از یک ایمیل خاص استفاده شود.
- همچنین از نرم افزارهایی که امکان مکالمه مستقیم داشت، کمتر استفاده می شد.
- فضایی را از یک سرویس دهنده ایمیل به صورت رایگان گرفته بود تا نرم افزاری بسازد که با ایلام دات کام تمام شود و برای ارتباطاتش از آن استفاده می کرد.
- جلسات خانگی که تشکیل می دهیم، از هشت و نهایتاً ۱۰ نفر بیشتر نشود.
- در گفتگوهای تلفنی به هیچ وجه به مسئله ای اشاره نشود.
- اگر قرار بود چند نفر را به خارج از کشور اعزام کنند، با پروازهای مختلف صورت بگیرد و چند نفر با هم در یک پرواز نباشند.
- اگر پولی به کسی پرداخت می شود، به حسابش ریخته نشود … لذا پول را به صورت دستی به شخص پرداخت می کردند.
جریان تبشیر بر الزامات حفاظتی، تأکید زیادی داشت و توصیه های امنیتی بسیاری به ما می کرد، از جمله اینکه حتماً از یک ایمیل خاص استفاده شود. دستوری صادر شده بود مبنی بر آنکه از برخی نرم افزارها استفاده نشود چراکه امکان لو رفتن ایمیل ها وجود دارد. همچنین از نرم افزارهایی که امکان مکالمه مستقیم داشت، کمتر استفاده می شد. به خاطر اینکه ممکن بود مکالمات، شنود شوند . بیشتر از ایمیل معرفی شده برای نوشتن استفاده می کردند چون آن را امن تر می دانستند . مؤسسه ایلام، فضایی را از یک سرویس دهنده ایمیل به صورت رایگان گرفته بود تا نرم افزاری بسازد که با ایلام دات کام تمام شود و برای ارتباطاتش از آن استفاده می کرد. دیگر اینکه، جلسات خانگی که تشکیل می دهیم، از هشت و نهایتاً ۱۰ نفر بیشتر نشود و اگر افرادی اضافه شدند، به گروه هایی جدید منتقل گردند تا بتوان مسائل امنیتی را رعایت کرد و دولت و همسایه ها متوجه این جلسات و تجمعات خانگی نشوند. معمولاً جلسات طوری بود که اگر همسایه ها متوجه می شدند، اعتراض می کردند. مسئله امنیتی دیگری که بر آن تأکید داشتند، این بود که در گفتگوهای تلفنی به هیچ وجه به مسئله ای اشاره نشود یا اگر قرار بود چند نفر را به خارج از کشور اعزام کنند، با پروازهای مختلف صورت بگیرد و چند نفر با هم در یک پرواز نباشند. از دیگر الزامات حفاظتی، آن بود که اگر پولی به کسی پرداخت می شود، به حسابش ریخته نشود چراکه از طریق شماره حساب، می توان آن را پیگیری کرد، لذا پول را به صورت دستی به شخص پرداخت می کردند.
تناقضات و مفاسد درونی
- در کلیسا قانونی گذاشته بودند که فارسها و ارامنه را از ازدواج با یکدیگر منع می کرد.
- اما وقتی همسر آقای هوسپیان فوت کرد، با یک خانم فارس ازدواج کرد.
- تناقض دیگر در مسائل مالی، نمود پیدا کرد.
- به عینه دیده بودم که هزینه های زیادی صرف برگزاری کنفرانس های خود می کردند. هتلهای گرانی می گرفتند و مبالغ هنگفتی صرف خودشان می کردند. …. این خودش یک تضاد میان ادعاهایشان مبنی بر خدمت بود. چون با وجود افراد زیادی که به پول نیاز داشتند…
- خود من هم از بابت مسائل و مفاسد مالی حاکم در تشکیلات تبشیری، ضربه شدیدی متحمل شدم که نتیجه اش طاق و جدایی از همسرم برسر امور مالی بود.
اولین اتفاقی که باعث شد به این نتیجه برسم حرفهایی که زده می شود، با آنچه انجام می شود، تضاد دارد، ازدواج آقای ادوارد هوسپیان (شبان وقت کلیسای جماعت ربانی مرکز ) بود . در کلیسا قانونی گذاشته بودند که فارسها و ارامنه را از ازدواج با یکدیگر منع می کرد چراکه معتقد بودند شکاف فرهنگی میان آ نها وجود دارد اما وقتی همسر آقای هوسپیان فوت کرد، با یک خانم فارس ازدواج کرد و همین مسئله باعث شد به تناقضات حاکم میان ادعاها و اعمال پی ببرم. بر من و بسیاری دیگر روشن شد که افراد، بیشتر دنبال منافع شخصی خودشان هستند و قوانینی را که وضع می کنند، هر جا به نفعشان نباشد، خیلی راحت تغییر می دهند. تناقض دیگر در مسائل مالی، نمود پیدا کرد به عینه دیده بودم که هزینه های زیادی صرف برگزاری کنفرانس های خود می کردند. هتلهای گرانی می گرفتند و مبالغ هنگفتی صرف خودشان می کردند. بالغ بر چند هزار دلار برای یک کنفرانس خرج می شد و این خودش یک تضاد میان ادعاهایشان مبنی بر خدمت بود. چون با وجود افراد زیادی که به پول نیاز داشتند، آ نها چنین هزینه هایی را صرف برپایی کنفرانس های مجلل و دهان پرکُن و سفرهای تفریحی می کردند. اساسا طمع مالی و کسب درآمد و ثروت بیشتر، در اغلب سران تبشیری مشاهده می شود و به امری طبیعی در میان آنها مبدل شده. خود من هم از بابت مسائل و مفاسد مالی حاکم در تشکیلات تبشیری، ضربه شدیدی متحمل شدم که نتیجه اش طاق و جدایی از همسرم برسر امور مالی بود. با وجود اینکه با او در کلیسای جماعت ربانی آشنا شده و هر دو در این زمینه فعال بودیم، اما بر سر امور مالی اختلاف شدیدی پیدا کردیم و آنجا بود که تمام اصول اعتقادی، رنگ باخت و منافع شخصی جای آن را گرفت و در نهایت به طلاق ما انجامید؛ چیزی که باورش برایم سخت بود و ضربه بدی به من زد. آنجا بود که ماهیت پشت پرده تبشیر، مثل روز برایم آشکار شد[2].
[1] – به گزارش ادیان نیوز، کشور انگلیس که نام آن با “فرقهسازی” پیوند خورده، علاوه بر اینکه مأمنی برای فرقههای تندروی منتسب به شیعه شده، از چند دهه پیش تاکنون میزبان سازمانهای تبشیری نیز است. انگلیس که بهعنوان محل تولد فرقهای انحرافی در دل مسیحیت بهنام “مسیحیت صهیونیستی” نیز شناخته میشود، سازمانها و مؤسساتی را به حضور پذیرفته که بهنام مسیحیت اما به کام استعمارگران و مستکبران در حال فعالیت هستند. از جمله آنها، “سازمان ایلام” است که مؤسسهای فعال در امر ترویج و تبشیر فرقه مسیحیت صهیونیستی در کشورهای فارسیزبان- و با برنامه ویژهتر در ایران- بهشمار میرود. سازمان ایلام رابطه تنگاتنگ و دوطرفهای با کلیسای غیرقانونی جماعت ربانی داشته است؛ بهطوریکه این سازمان اقلام تبشیری این فرقه را تأمین میکرده و از طرفی فرقه جماعت ربانی نیز دانشجویانی را برای گذراندن دورههای تربیت خادم و … به این سازمان میفرستاد.
همچنین افراد سرشناسی از فرقه پیشگفته برای تدریس در سازمان ایلام دعوت میشدند و در زمان فعالیت فرقه جماعت ربانی نیز نامهنگاریهایی بین آن دو صورت میگرفته است. از اینرو با مهاجرت برخی از سران کلیسای غیرقانونی جماعت ربانی، این سازمان به محلی برای گردهمایی این افراد قانونگریز تبدیل شده که پس از خزیدن در دامان انگلیس و آمریکا جذب سازمانهای تبشیری مانند: ایلام و شبکههای ماهوارهای تبشیری شدهاند.
وجه بارز افتراق سازمان ایلام از دیگر مؤسسات فعال در عرصه مسیحیت تبشیری، حضور میدانی در کشورهای مقصد است که عمده فعالیت آن در مواردی همچون: تربیت مُبلّغ و مبشّر و نیز تربیت و پرورش رهبران مسیحی بومی، تألیف، ترجمه و انتشار وسیع کتب و نشریات مختلف مذهبی برای اقشار مختلف جامعه ظاهر میشود.
با هدف دستیابی به این اهداف، سازمان ایلام در داخل کشور اقدام به راهاندازی و تجهیز کلیساهایی غیرقانونی با عنوان “کلیساهای خانگی”، پخش و توزیع کتب و لوحهای فشرده غیرقانونی و تربیت شاگردانی با هدف کادرسازی فرقهای مبادرت میکرد.
بیشتر بخوانید
لازم به ذکر است فرشید فتحی ملایری یکی از رابطین اصلی سازمان ایلام در ایران بود که پس از بازداشت و محاکمه، به جرم “اقدام علیه امنیت ملی به شش سال حبس تعزیری و در زندان نیز بهعلت نگهداری مشروبات الکلی به یک سال حبس” محکوم شد که بنا به اعلام سایتهای تبشیری با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی آزاد شده است؛ هرچند که در شمولیت این ماده بر پرونده فرشید فتحی درنگهایی وجود دارد. بر اساس این گزارش، هسته اولیه سازمان تبشیری ایلام با سفر “سم یقنظر”-پسر ست یقنظر بنیانگذار کلیسای جماعت ربانی در ایران- و در پی آن سفر تعدادی دیگر از مهرههای این جریان به انگلیس شکل گرفت.
راهبرد اصلی که از سوی سرویسهای جاسوسی غربی و در رأس آن سرویس انگلیس برای سازمان ایلام تعریف شده، “تضعیف و نابودی عقاید مسلمانان ایران بهعنوان پایه اصلی امنیت ملی و عامل وحدتبخش ملت ایران” است.
از جمله تاکتیکهای در نظر گرفته برای رسیدن به این راهبرد، ترجمه و توزیع انجیل و کتب مسیحیت صهیونیستی در سطح گسترده، به زبان فارسی بوده که ترجمه سلیس و روان از انجیل به زبان فارسی و حتی به زبان اقوام گوناگون ایران میتواند در همین راستا تفسیر و تحلیل شود.
“سازمان ایلام” بهصورتی جامع و فراگیر در تمامی حوزههای تبلیغ و تبشیر-از جمله جذب و تربیت کودکان بیدین– حضوری فعال دارد و همچنین با پخش برنامههای تلویزیونی و رسانهای در شبکههای مسیحی در حال فعالیت تبلیغی و تبشیری برای فارسیزبانها-و بهصورت ویژه برای مسلمانان ایران است.
خاطرنشان میکند، با وجود آنکه سازمان ایلام همواره خود را نهادی مستقل و غیردولتی معرفی میکند، اما نگاهی گذرا به تاریخچه، گردانندگان، فلسفه تشکیل و فعالیتهای فرقهای و تشکیلاتی، پرده از پنهانکاریهای آن کنار زده و وابستگی شدید این سازمان به کشورهای محور سلطه و جریان صهیونیسم حاکم بر این کشورها را بیش از پیش روشن میکند.اضافه میشود، این سازمان تا چند سال گذشته فعالیت های بسیاری در داخل خاک کشور سازماندهی میکرد که با حضور نیروهای انقلابی و همکاری مردم، مرکز آن متلاشی و امکان فعالیت فیزیکی آنان در ایران از بین رفته است؛ هرچند که با عنوان “برگزاری دورههای مکاتبهای” همچنان در صدد جذب عناصر قانونشکن هستند.
[2] – https://www.zedefergheh.com